Norge

Folk har lav tillit til matbutikkene

Seks av ti nordmenn tror matbutikker setter opp prisene mer enn de trenger. Det svarer folk i en spørreundersøkelse.

Butikkene sier at de er nødt til å sette opp prisene. Både på grunn av høyere priser på varer og dyrere strøm. Men ikke alle kunder tror på dette.

Bare én av ti sier de har stor tillit til kjedene, skriver avisa Dagbladet.

Øystein Foros er professor ved Norges Handelshøyskole. Han er ikke overrasket over resultatene i undersøkelsen. Det er InFact som har gjort undersøkelsen for Dagbladet.

– Det har skjedd veldig store prisendringer. Da er det lett å tenke at de setter opp prisene litt ekstra, sier Foros.

Kjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 er heller ikke spesielt overrasket over resultatet.

– Det er selvsagt synd. Men ikke veldig overraskende, sier Kristine Aakvaag Arvin. Hun er kommunikasjons-sjef i Kiwi.

Arvin sier de økte matprisene er nok til å dekke for utgiftene deres.

Dagbladet skriver at de største innen bransjen tjente godt i fjor. De tre største aktørene er Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Toppsjefene skal ha tjent til sammen over 30 millioner kroner. Det er samlet i lønn, bonus og andre ytelser.

Siste utgave

På forsiden nå