Norge

Slik er det å pendle med tog

Togtrøbbel, forsinkelser og en helt ny togbane som plutselig ikke gikk. Hvordan er livet som pendler på Østfoldbanen? Les historien om fem dager på tog med Vy.

11. desember åpnet Follobanen. Det skulle gi kortere reisetid for folk som pendler med tog inn til Oslo. Etter bare en drøy uke ble banen stengt. Det er den fortsatt. Minst til 20. januar.

Hvilke følger har det hatt for en pendler på starten av året? Det kan Klar Tales journalist Arnfinn Storsveen fortelle deg. Han reiste mellom Oslo og Sarpsborg fem dager sist uke. Som togpendler.

Mandag 2. januar:

Det første dag på jobb etter jul og ferie. Det er sagt at Follobanen skal være stengt ut januar. Tanken er at da skal togene bare bruke litt lengre tid. For det har gått tog på Østfoldbanen før Follobanen åpnet.

I appen til selskapet Bane NOR er det en oversikt over tog som har endret rutetid. Det er tidlig på morgenen, og det er ingen informasjon om at noe er endret i appen.

Jeg står opp. Jeg har god tid. Jeg dusjer og spiser frokost. Samboeren får en kopp kaffe før jeg går ut døra. Klokka er 06.20. Jeg har god tid til å gå til stasjonen i Sarpsborg. Jeg skal fylle på månedskortet, så da er det greit å være ute i god tid.

Alt går som det skal. For en start på det nye året! Nå går det på skinner!

Det er fortsatt mørkt ute. Klokka er 06.50. Toget skal komme om 8 minutter. Men ingen tog kommer. Det er ingen beskjed på høytaler-anlegget. Jeg går og ser på en infoskjerm.

Bildet er en selfie av fotografen. Foto: Arnfinn Storsveen / Klar Tale

Der ser jeg at mitt tog mangler på lista. Det er et ekstra tog som pendlere bruker. Jeg sjekker rutetabellen. Jo, det skulle gått et tog. Men det viser seg at det er innstilt, og at det vil ta minst en uke før det skal kjøre tog til den tiden igjen.

Neste tog er 07.28. For en start på det nye året! Forsinket til jobb. Igjen!

Dagen nærmer seg slutten. Jeg skal ta toget hjem igjen. Jeg tar ofte toget 15.28 hvis jeg rekker det. Og det har jeg denne mandagen. Men det er også et ekstra tog for pendlere. Det er også innstilt. Som følge av feilene på Follobanen. Så jeg må vente til 16.10.

Det skulle være et dobbelt sett med tog. Det er alltid mange som reiser med dette toget. Men nå er det enda flere. Jeg finner et av de siste setene som er ledig. Mange andre står i vogna. Klokka blir mer enn 16.15. Det siste settet er forsinket til Oslo S.

16.57 skulle jeg gått av stasjonen i Sarpsborg. Klokka er 17.31 når det skjer. Jeg kommer inn døra hjemme nesten 12 timer etter at jeg dro hjemmefra.

Tirsdag 3. januar:

Tirsdag sender Klar Tale avisa til trykk. Da starter dagen før. Jeg skal være på jobb tidlig. Jeg er sliten, og sover for tungt. Så jeg klarer ikke stå opp tidlig nok.

Til vanlig kan jeg gå hjemmefra klokka 05.30. Denne dagen måtte jeg gjort det klokka 05.00. Jeg går klokka 06.00 og tar toget en halvtime senere enn jeg pleier. Da er jeg framme i Oslo 39 minutter senere. Og kommer bare noen få minutter for sent inn på jobb.

Det er også vanlig at jeg reiser hjem litt før tirsdag. Ofte med toget 14.28. Som er innstilt. Da blir det 15.10. Jeg er ute i god tid, og får en av de siste sitteplassene. Igjen.

Onsdag 4. januar:

Onsdag går jeg igjen hjemmefra klokka 06.00. På togstasjonen virker flere pendlere misfornøyde med det hele. Samme forsinkelse som tirsdag. Og toget hjem? Det ble et tog som kjører en halvtime senere enn det jeg bruker å ta. Jeg kunne tatt et som kjørte før. Men da var det problemer med snø, som jeg hadde et håp om at kunne bli mindre til jeg skulle dra. Slik blir det. Flaks! For en gangs skyld.

Torsdag 5. januar:

Dagen er ganske lik som onsdag. Men snøen gjør at det tar lengre tid å gå til toget. Så jeg blir litt forsinket, og må vente en time. Til vanlig måtte jeg ha ventet i en halvtime. Så jeg blir forsinket til jobb.

Bildet er et bilde som viser hvor tett folk står på toget. Foto: Arnfinn Storsveen / Klar Tale

Og på vei hjem er det fullt i toget. Jeg tok et bilde fra setet mitt rett ved døra. Folk står tett i midtgangen i hele vogna. Jeg sitter i en av vognene lengst framme. Det bruker ofte være mer folk i de bakerste vognene. Det er fordi de er nærmest Oslo S. Derfor kommer folk som er sent ute til disse vognene først.

Fredag 6. januar:

Den siste dagen på jobb før helgen. Fredager bruker det å være god plass på toget om morgenen. Men også dette toget blir fullt. Men de fleste i vogna har en plass å sitte når vi kommer til Oslo. Og det er mulig å jobbe litt på toget. Jeg ser det er feil på mange andre linjer på jernbanen. Men jeg slipper mer vansker denne gangen.

Klokka blir 14.00. Det kommer meldinger om problemer på flere andre deler av jernbanen. Jeg tar ingen sjanser. Jeg må prøve å rekke toget 15.10, slik at jeg kommer meg hjem før det blir kaos på Oslo S. Jeg sjekker hvilket spor toget skal kjøre fra, og drar fra jobb rundt 14.45.

Jeg kommer ned til Oslo S. Ifølge appen til Bane NOR skal toget kjøre fra et annet spor. Det er også det som står på skjermene med informasjon. Jeg setter meg på det jeg tror er rett tog. Som også veldig mange andre tror er rett tog.

Til klokka blir 15.07. Da sier konduktøren at vi er på feil tog, og må gå til det andre sporet. Folk er sinte, og flere banner. Toget kjører 15.11. Senere på ettermiddagen deler folk lignende opplevelser i sosiale medier.

Bildet er av to tog som står på Oslo S. De står i spor 18 og 19. Folk må gå en undergang eller opp til Oslo S for å bytte tog, siden de er på ulik plattform. Foto: Arnfinn Storsveen / Klar Tale

For en uke som pendler. Jeg har bare vært med på en uke med mer kaos. Det var den uka Follobanen var åpen før jul.

Mandag 9. januar skal pendlertog fra Sarpsborg kjøre som normalt igjen. Det håper jeg de gjør. Ellers blir januar en lang måned.

---

Kaos på Follo-banen

  • Follo-banen åpnet like før jul
  • Den ble stengt etter bare åtte dager i bruk.
  • Det kjører færre tog fra Østfold og Ski enn før Follo-banen ble åpnet.
  • Mange pendler med tog for å komme på jobb i Oslo.

---



Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå