Før 2020 var det strenge regler for hvem som kunne kjøre drosje. For å kunne kjøre drosje må du ha løyve.
Regjeringen til Erna Solberg valgte å endre dette for tre år siden. Solberg var statsminister og er leder for partiet Høyre. Dette førte til enda flere selskap kunne komme inn på markedet. Endringen var den største innenfor drosjebransjen siden 1940-tallet.
Nå kjører over dobbelt så mange drosje enn for tre år siden. Det viser en ny rapport fra Transport-økonomisk institutt og Fafo.
Tallet har endret seg fra 8.000 løyver til 18.100 løyver.
Rapporten viser at en god del løyver ikke brukes. De sier også at de er usikre på om tallene far 2021 kan være feil, og at det skal være flere enn de vet.
Flere drosjer skal også være eldre og billigere, ifølge rapporten. Samtidig har det blitt billigere å bestille turer via en app. Mens det er blitt dyrere å ta en drosje rett fra gata.
Når det blir flere selskap, blir det også mer konkurranse. Det har ført til at flere har dårligere økonomi.
---
Kort om saken
- Flere kjører drosje nå enn før.
- På tre år har det nesten blitt dobbelt så mange som får kjøre drosje.
- Det fører til mer konkurranse og at flere av de som kjører drosje har dårligere økonomi.
---