Norge mangler 5.400 lærere. Både i skole og barnehage, ifølge regjeringen. Og stadig færre tar utdanning i disse yrkene.
Regjeringen skal nå samarbeide med 11 organisasjoner. Sammen vil de få flere til å bli lærere. Og til å bli i yrket. De vil utvikle utdanningene. Og jobbe for at barnehager og skoler skal være attraktive arbeidsplasser.
Målet deres er å snu den negative utviklingen.
– Å satse på lærere er noe av de viktigste vi gjør for barna våre. Det sier Kari Nessa Nordtun i en pressemelding. Hun er kunnskapsminister.
Nordtun mener det er viktig at barnehager og skoler er gode steder å jobbe.
– Lærere gjør en fantastisk jobb. De må få bruke tiden sin på å være lærere. Vi må bygge laget rundt barnet og eleven. Vi må sikre at nyutdannede får en god start på læreryrket, sier hun.
Oddmund Hoel er forskning- og høyere utdanningsminister. Han er opptatt av at studentene blir bedre forberedt på jobben de skal ut i.
– Vi må gjøre utdanningene mest mulig relevante og attraktive. De må være tett på virkeligheten i barnehagen og i skolen. Praksis i utdanningene skal bli bedre, slik at studentene blir godt forberedt på jobben de skal ut i, sier han.
Dette er noe av det regjeringen vil gjøre:
- Praksisen i utdanningene skal bli bedre.
- Nyutdannede lærere skal bli tatt imot bedre i barnehager og skoler. De skal også få veiledning.
- Jobber du allerede i barnehage og skole. Men uten å ha lærerutdanning? Da skal du få mulighet til å ta denne samtidig som du jobber.
- Lærere skal få mer tid til å være lærere.
- Skolen skal være et trygt sted å jobbe. Lærere skal være trygge på hva de har lov til hvis det oppstår situasjoner.
- Arbeidet med rekruttering skal styrkes. Det skal hentes inn mer kunnskap om hvorfor færre blir lærere. Og om hvilke tiltak som virker godt.