Norge

Digitale løsninger i skolen ikke gode nok for alle

De digitale løsningene i skolen funker ikke godt nok for alle. Det viser en ny rapport.

Tilsynet for universell utforming av ikt har sett på digitale løsninger i skolen. Disse bryter kravene til universell utforming. Det viser en rapport som kom tirsdag.

---

Hva er universell utforming?

Universell utforming betyr at flest mulig har tilgang til hele samfunnet. Det betyr blant annet at blinde kan lese skilt. Og at folk med rullestol skal komme seg inn i bygg.

Universell utforming gjelder fysiske omgivelser. Men også digitale løsninger, som nettbank, mobiltelefoner og nettsider.

---

Tilsynet skriver at skolene ikke jobber systematisk nok med bruken av verktøyene. De digitale løsningene fungerer ikke alltid som de skal. Da får elevene selv mye ansvar for egen læring.

– Vi har en systematisk svikt i den norske skolen. Den gjør at barn med nedsatt funksjonsevne faktisk ikke får delta på like vilkår med andre. Det sier direktør Malin Rygg til NRK.

Noen elever har større behov for å bruke egne, digitale hjelpemidler. Slik kan de være med i undervisningen. Det kan for eksempel gjelde blinde eller svaksynte elever, eller elever med dysleksi. Men for dårlig kompetanse hos lærerne gjør at elevene ikke får vært med på en god nok måte.