Norge

De unge får nyheter fra medier som TikTok

Stadig færre unge leser nettaviser. – Bekymringsfullt, mener redaktør.

Krig på Gaza, et klima i full endring og økonomiske vansker. Store og viktige nyheter i dag. Men hvordan får unge og unge voksne vite om dette? Ikke gjennom norske nettsider som VG, NRK og Aftenposten.

Eller det vil si: Bare halvparten av de unge leser nettaviser daglig.

Og det bør bekymre oss. Det sier medieforskere, ifølge nyhetsbyrået NTB.

Rundt sju av ti leste en nettavis daglig i 2017. Det gjaldt unge mellom 20 og 24 år. I fjor leste kun halvparten en nettavis daglig. Avisa Klassekampen har fått tall fra Statistisk sentralbyrå.

Men hvor får de lest nyhetene? I sosiale medier, viser Norsk mediebarometer. De unge bruker spesielt TikTok for å oppdatere seg.

Tora Bakke Håndlykken er nyhetsredaktør i VG. En avis som er styrt av en redaktør. Unge får nyheter gjennom medier som ikke er styrt av redaktører. Hun mener det er bekymringsfullt.

– Vi har en sterk posisjon blant de unge. Men vi ser på tallene våre at det er en utfordring å nå dem. Ikke minst i konkurranse med sosiale medier, sier hun.

Tellef Raabe forsker på medier. Nettaviser har vært uendret i format de siste 15 til 20 årene, sier han. Bransjen har lenge slitt med å nå de unge.

Barn og unge får nyheter fra TikTok, Snapchat og YouTube. Nesten alle mellom ni og 18 år fikk med seg nyheter, skrev Medietilsynet i 2022.

– Det er veldig bra at en så stor andel unge følger med på nyheter. Men det er noe problematisk at sosiale medier er en så sentral nyhetsplattform blant de yngste. Disse tjenestene formidler ofte nyheter kortfattet og uten kontekst. De har heller ingen redaktør, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Ungdom er likevel opptatt av saker som til stadig er i nyhetene. For få år siden tok ungdom til gatene. De brølte for klimaet. Den siste tiden har stemmene vært stille.

– De har prøvd så hardt og skreket så høyt. Men opplever at det likevel ikke skjer noe, sa Vilde Vågsland til nettavisa Altinget. Hun jobber i byrået Opinion.