Norge

Historie på vannet

I Norge er det gode muligheter for å reise med båt på gammelt vis.

Tenker du at alt var bedre før? Kanskje det ikke gjelder alt. Men en reise på gamlemåten kan absolutt ha sin egen sjarm.

Å gå om bord på Skibladneren er som å bli fraktet bakover i tid. Skibladneren gir en smakebit av det som engang var. For i Norge har båter vært viktige. Både til frakt av, post, varer og passasjerer.

I den flotte restauranten blir det servert laks og jordbær. Er det fint vær vil du kanskje heller sitte ute på dekk.

Bilde av restauranten på Skibladneren. Foto: Berit B. Njarga

Skibladneren er en såkalt hjuldamper. Den er verdens eldste hjuldamper som fortsatt kjører til faste rutetider. Den ble bygget i perioden 1854-1856.

Før var det Skibladneren som bandt sammen stedene langs Mjøsa. I dag gir den deg en spesiell opplevelse av tiden som var. Da Norge var avhengig av båtene.

Bilde av båten Skibladneren som legger til kai i Eidsvoll.

Båtene mange landsdeler fortsatt avhenger av, er bilferjer. Vi finner de spredt utover hele landet. Nå er disse stort sett moderne båter. En gammel bilferje av tre som fortsatt frakter biler og folk, er Øisangferja. Det er den eldste bilferja i tre som fortsatt er i drift i Norge. Ferja er fra 1950. Den transporterer opptil tre biler av gangen. Ferja har rute mellom Risør og Øisang i Agder.

I Telemark kan du også reise med gamle, stilfulle skip. Vi snakker om de såkalte kanalbåtene. De eldste er fra slutten av 1800-tallet.

Hva med en tur med kanalbåten MS Victoria? Den ble opprinnelig bygget i 1882. I 1953 ble den bygget om til motorskip.

Her er det ikke bare båtene som er gamle. Selve Telemarkskanalen sto ferdig i 1892. I Europa kalte de den et «åttende underverk». Det skriver Kanalbaatene.no.

Det tok 500 mann og fem år for å sprenge seg gjennom fjellet. Da sto til slutt 105 kilometer med kanaler klar. Den ble kalt «Hurtigruten» mellom Østlandet og Vestlandet. Kanalen var viktig for å frakte alt fra folk til dyr, tømmer og varer.

Syns du gamle seilbåter har en spesiell sjarm? Skuta Christian Radich er en av de mest kjente skutene. Den ble bygget som skoleskip. Her fikk gutter som skulle til sjøs sin opplæring. Den ble bygget i 1937. Da var det treskuter som var mest brukt til sjøs. Nå seiler den på forskjellige turer både nordover og sørover.