Mange nordmenn mottar penger fra Nav. Noen når de blir sykmeldt, andre fordi de er uten jobb. De som mottok mest penger totalt i fjor, var pensjonistene.
Er du sykemeldt? Akkurat nå kan du måtte vente lenge på svar om sykepenger.
Når du søker Nav om penger, får du et vedtak. Får du nei til penger fra Nav, som du mener du har rett på? Da kan du klage. Kanskje er det gjort feil i behandlingen av din søknad?
Nav mottok i alt 57 543 klager i 2023. Det viser Navs årsrapport for i fjor.
I vedtaket står det info om hvordan du klager og hvem som skal ha klagen. Det står også hva som er din klagefrist. Generelt er fristen mellom 3 og 6 uker, avhengig av hva du har søkt om. På Navs nettsider finner du skjema for å klage, og info om hva du skal gjøre.
Hvis du klager på et vedtak, behandler Nav saken din på nytt. Hvis du får medhold, får du et nytt vedtak fra Nav.
Av de som klaget til Nav i 2023, fikk 30 prosent gjort om sitt vedtak. Det viser årsrapporten til Nav.
Dette utgjorde i overkant av 16 300 saker, forteller Nav til Klar Tale.
Det var de som klaget på vedtak om dagpenger, som oftest fikk gjort om vedtaket sitt i 2023. Det gjaldt 46 prosent av klagene. Tallene var like høye i 2022.
– Er ikke dette et tegn på for mye feilaktig saksbehandling?
Ketil Svanholm er avdelingsdirektør i Nav. Han sier det er to grunner til en så høy prosent: Både at reglene er kompliserte, og at behandlingen av søknader ikke er god nok.
Han sier det er en stor utfordring at Nav ikke får nok dokumentasjon. Derfor blir det første vedtaket ofte omgjort i klagesaker. Nav mangler god nok dokumentasjon, som de så har fått når klagen blir behandlet.
Svanholm sier de jobber med å bedre dialogen med de som søker. Slik ønsker de å få inn dokumentasjon tidligere.
Også blant de som søker om sykepenger, fikk 31 prosent gjort om vedtaket sitt i fjor. Han sier grunnen er den samme som for dagpenger.
Svanholm sier de har gjort grep for å få med korrekt dokumentasjon når folk søker om sykepenger. De har også begynt med nasjonale køer for saksbehandling. Slik kan søkerne få en likere behandling av søknadene.
---
Hvordan klage til Nav?
- Du sender klage på Nav sine nettsider. Får du medhold på klagen? Da får du nytt vedtak fra Nav.
- Er Nav uenig i det du klager på? Da blir klagen sendt videre til Nav Klageinstans. De vurderer saken din på nytt. Når klageinstansen har avgjort saken din, får du et vedtak. 15 prosent av sakene ble omgjort her i 2023.
- Du kan anke hvis klageinstansen er uenig med deg. Da behandler de saken din på nytt. 11 prosent av sakene ble omgjort her i 2023.
- Til slutt kan klagen din bli behandlet i Trygderetten. 18 prosent fikk omgjort sin sak her.
---