Kari Nessa Nordtun er kunnskapsminister. Fredag la hun fram en stortingsmelding. Den handler om skolen fra 5. til 10. klasse.
Mange mener at det er for mye teori i skolen. Og at elevene sitter for mye stille. Mange elever sliter med motivasjonen. Dette vil Nordtun gjøre noe med.
– Nå gjør vi viktige grep for å snu utviklingen. Vi legger til rette for at skolen skal bli mer praktisk, variert og aktiv, sier Nordtun.
Det skal bidra til mer motiverte elever som lærer mer.
– Uten å være motivert er det vanskelig å lære. Barn og unge lærer på ulike måter. Når de opplever mestring, øker motivasjonen. Elever har gitt oss klar beskjed om at de ønsker en skole der de er mer i aktivitet og der det de lærer, oppleves mer forståelig og relevant for deres hverdag, sier Nordtun.
Regjeringen vil ha mer praktisk læring i alle fag. Først og fremst fordi dette gir mer læring.
– Praktisk læring handler også om å gjøre opplæringen i fag som matematikk, norsk og naturfag mer praktisk, relevant og utforskende, sier Nordtun.
Regjeringen vil også at elever fra 5. til 7. klasse skal få valgfag. I dag er det bare elever i ungdomsskolen som har denne muligheten. Valgfagene skal være praktiske og tilpasset alderen på elevene.
– Valgfag på mellomtrinnet vil øke elevenes trivsel og motivasjon, mener Nordtun.
– Det å kunne ta egne valg ut fra egne interesser vil også føre til mer trivsel og læring, sier hun.
---
Dette er noen av forslagene i stortingsmeldingen
- Valgfag for de eldste barna i barna i barneskolen. Fagene skal være praktiske og tilpasset alderen på elevene.
- Det foreslås to timer valgfag i uken.
- Skoledagen skal ikke vare lenger.
- Skolene må tilby arbeidslivsfag på ungdomsskolen.
- Vurdere å droppe ekstra fag i fremmedspråk på ungdomsskolen.
- Det skal innføres tiltak for å forebygge fravær. Et nasjonalt system innføres for å få oversikt over fravær på alle trinn i grunnskolen.
- Læring og kunnskap henger tett sammen. Kommuner skal få penger til egne skolemiljø-team. De skal hjelpe skolene med størst utfordringer, som mobbing.
---