Ni av ti i alderen 13 år til 24 år bruker kosttilskudd. Halvparten bruker produkter for å bygge muskler. Det viser en ny undersøkelse. Forbrukerrådet vil ta grep.
– Vi må beskytte unge mennesker mot aggressiv markedsføring, sier Inger Lise Blyverket.
Hun er direktør i Forbrukerrådet. De er også bekymret for at kosttilskudd kan ha skadelige effekter.
Forbrukerrådet skal presentere funnene fra undersøkelsen på tirsdag. Undersøkelsen heter «Press, piller og pulver». 1 056 personer mellom 13 år og 24 år har svart på spørsmål.
Mange unge bruker produkter for å bygge muskler. Det kan være proteinpulver eller «pre-workout». Det er produkter som skal gi deg mer energi på trening.
Forbrukerrådet har sett på markedsføring i sosiale medier og nettbutikker. Ofte ser vi godt trente mennesker. Vi blir tilbudt pakker med proteintilskudd.
– Det å få muskler er særlig viktig for gutter. De skal gjerne få muskler raskt. Det er en viktig driver for å bruke tilskudd, sier Blyverket.
Tre av ti opplever kroppspress, ifølge undersøkelsen. Vi ser at noen bytter ut hele måltider med proteinpulver, sier Blyverket. Hun sier at det er unødvendig for de aller fleste.
Har du sett reklame for produkter som skal hjelpe deg å bli slankere eller å bygge muskler? Det har halvparten av de i alderen 13 år til 18 år. Det viser tidligere rapporter for Medietilsynet. Mye markedsføring rettes mot unge.
Forbrukerrådet vil at det blir tydeligere hvilket innhold som er reklame i sosiale medier. De vil også følge bedre med på nettbutikker. Forbrukerrådet vil se hva slags kosttilskudd som blir markedsført.