Norge

Unge tror de er gode på å skille sant fra usant

Unge er mer positive enn eldre til sosiale medier sin rolle i samfunnet. De synes også det er enkelt å avsløre usann informasjon.

To av tre har sett nyheter på nettet som de tror var falske. De viser en ny rapport fra Medietilsynet.

80 prosent så disse nyhetene i sosiale medier.

Det er flest unge som leser nyheter i sosiale medier. Det er også flest unge som finner mistenkelige nyheter. De unge er i alderen 16 til 24 år.

De unge er mye mindre bekymret for at falsk informasjon skal spre seg. Det er sammenlignet med de eldre.

Det er viktig at de unge er gode på å være kritiske til innhold de ser på nett. Det sier Medietilsynet.

Mange kan tro at de er gode til å skille sant og usant. Men at de egentlig ikke er det. Det kan gjøre særlig de yngste sårbare, mener tilsynet.

Folk er generelt mer bekymret for at andre skal bli påvirket av falske nyheter. Samtidig er det bare 13 prosent som synes det er lett å vurdere informasjon som sann eller usann.

Det er flere menn og yngre som tror de er gode på å skille sant fra usant. Sammenlignet med kvinner og eldre.

Spredning av falsk informasjon er et problem for samfunnet vårt, mener Medietilsynet.

Mari Velsand er direktør i Medietilsynet. Vi trenger et mangfold av medier styrt av redaktører, sier hun i en kronikk.

En utfordring er å få de unge til å bruke medier styrt av redaktører. Det er også utfordrende å få dem til å forstå medienes rolle og betydning, skriver hun.

---

Dette viser rapporten

  1. To av tre har sett nyheter på nett som de mistenkte var usanne.
  2. Medier styrt av redaktører oppleves mer pålitelige og troverdige enn sosiale medier.
  3. Ulike kriterier oppleves som viktige for å vurdere om en sak er sann eller usann: Er kilden kjent og troverdig? Er innholdet usannsynlig, radikalt eller har skrivefeil?
  4. Kun 13 prosent synes det er lett å vurdere om informasjon på nett er sann eller usann.
  5. Flere menn og yngre har tro på sin egen evne til å vurdere noe som usant. Sammenlignet med kvinner og eldre.
  6. De fleste kjenner ikke igjen innhold laget av kunstig intelligens.
  7. Det er stor bekymring for at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet.

---