I mai fikk Nav kritikk. AAP-aksjonen mente de bruker for lang tid på søknadene. Det gjaldt søknader om uføretrygd og arbeids- og avklaringspenger (AAP). Behandlingstida hadde da økt siden året før.
– Det er en fortvilet situasjon.
Det sa Elisabeth Thoresen til Dagsavisen. Hun mener det beviser at Nav-systemet ikke er godt.
I mai var ventetida 15 uker på AAP-søknader. Det var fire uker lenger enn før. Tida de brukte på en søknad om uføretrygd, var i mai seks måneder.
Nav sa i vår at de gjorde det de kunne for å få ned ventetida. Hva har skjedd siden da? Er det fortsatt like lang ventetid?
Prøver å behandle søknadene raskere
Det siste nye er at 5 800 flere får AAP i år enn for ett år siden. Klar Tale har sendt e-post til Nav. Vi har spurt om de nå bruker kortere tid på søknadene.
Stine Olsen er direktør for Nav arbeid og ytelser. Hun sier de ser effekten av at flere jobber med å behandle søknader, og at de ansatte jobber mer overtid.
– Gjennomsnittlig saksbehandlingstid er nå redusert til 14 uker. Vi tror vi skal klare å behandle søknadene enda raskere i tiden framover, sier Olsen til Klar Tale.
For uføretrygd tar det fortsatt seks måneder å få behandlet søknaden, sier Olsen.
Samtidig sier hun at de siden i sommer har færre ubehandlede saker på vent. Det vil gi gradvis kortere behandlingstid.
– I løpet av høsten er målet å behandle søknadene på i snitt fem måneder, forteller Olsen.
Hvordan skal du klare deg mens du venter?
Vi har også spurt hvordan søkerne skal klare seg mens de venter på svar fra Nav. Ikke alle har penger å leve av i ventetida.
Stine Olsen sier de prøver å unngå at noen som har rett på penger, mangler penger å leve av.
– Vi prioriterer de som har ventet lengst på svar, sier Olsen.
Er du i en økonomisk kritisk situasjon? Da bør du kontakte Nav, sier Olsen.
Venter du på svar på en Nav-søknad? Her kan du sjekke hvor lang ventetid det er hos Nav.