– Det er veldig viktig at brukerne våre er fornøyde med oss, sier Hans Christian Holte i Nav.
Nær 8 av 10 av Navs brukere er fornøyde med Nav samlet sett. Det skriver Nav i en pressemelding.
I fjor svarte 76 prosent at de var fornøyde med Nav. I år svarte 78 prosent det samme. Tilliten til Nav har steget fra 71 prosent i 2023 til 74 prosent i år. Det er det høyeste nivået siden målingene startet i 2016.
Innsats mot unge
81 prosent opplever at de blir møtt med respekt, som er det samme som i fjor.
Spesielt de som får ytelsen AAP er mer fornøyde. Det har gått fra 77 prosent til 81 prosent. Som tidligere er, er de over 60 år mest fornøyde.
Unge i alderen 18 år til 29 år med nedsatt arbeidsevne uten AAP er i større grad fornøyde i 2024 enn i 2023. Denne positive utviklingen gjelder ikke de som er over 30 år.
– En mulig forklaring kan være Navs innsats mot unge, sier Holte.
Ventetider
43 prosent mener at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som får hva fra Nav. I 2021 mente 33 prosent det samme.
– Denne utviklingen kan tyde på en voksende bekymring for rettferdigheten i tildelingen av ytelser. Det kunne også tenkes at dette svekket tilliten til Nav. Men som vist tidligere har faktisk tilliten økt, skriver Nav i undersøkelsen.
Rundt 65 prosent er fornøyd med tiden på saksbehandling. Det har gått nedover de siste årene.
– Vi har dessverre over tid hatt lange ventetider på flere av ytelsene våre, sier Holte.
[ Fortsatt lang ventetid hos Nav ]