Et utvalg har sett nærmere på barn og unges vaner med bruk av skjerm.
I rapporten sier de at bruk av skjerm kan utfordre barn og unges konsentrasjon og læring.
De anbefaler blant annet soner uten skjerm både på skolen og hjemme. De anbefaler også å lese på papir, og å legge vekk skjermene når du skal konsentrere deg om en lengre tekst.
[ Dette sier utvalget om skjermbruk ]
Skjerm er helt avgjørende
Men hva med dem som er avhengig av skjerm for å lære, eller for å kunne forstå teksten?
– For elever med dysleksi er digitale hjelpemidler helt avgjørende for å kunne delta i undervisningen, sier Rita Lie til Klar Tale. Hun er fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge.
Dysleksi Norge er svært positive til rapporten. De synes at utvalget har gjort en grundig og balansert vurdering av skjermbruk i skolen.
Samtidig understreker de at anbefalingene ikke gjelder på samme måte for barn og unge med lese- og skrivevansker. Dette påpeker også utvalget.
– Deres tilgang til digitalt tilpassede verktøy er helt nødvendig både for lesing og skriving, sier Lie.
Handler om mer enn bare skjerm
Elever med dysleksi trenger tilrettelegging som inkluderer skjerm. Det er slik de kan oppnå mestring og læring på lik linje med andre elever, ifølge Lie.
– Skjermbruk for elever med dysleksi handler om tilgang til nødvendige verktøy, ikke bare skjerm i seg selv, sier hun.
Dysleksi Norge er enig med utvalget på flere punkter. Blant annet at lærere må ha god nok digital kompetanse. Slik kan de sikre god bruk av digitale ressurser. For Dysleksi Norge er det viktig at debatten om mindre skjermbruk ikke går utover elever som trenger digitale verktøy for å lære.
– Enkelte roper høyt om å fjerne og forby alt av skjerm fra skolen. Dette er svært uheldig for våre elever. De er bekymret for at de mister sine helt nødvendige digitale læremidler og stigmatiseres for at de nå vil trenge noe særskilt.
Ønsker ikke forbud
Barn og unge i et digitalt samfunn skal ikke møtes med forbud, mener Dysleksi Norge.
– Det vil føre til at de utforsker det digitale på egen hånd, uten tilstrekkelig veiledning fra voksne, sier Lie.
Skjermbrukutvalget peker på at skolen er det stedet hvor alle barn og unge er. Der kan de utvikle nødvendig kompetanse digitalt. Slik kan de bli trygge, ansvarlige og aktive deltakere i den digitale verden.
Derfor bør det være et fokus å øke læreres digitale kompetanse, mener Dysleksi Norge.
– Det kan bidra til at alle barn og unge utvikler digital kompetanse, digital dannelse og digital dømmekraft.
Både Dysleksi Norge og Skjermbrukutvalget mener at barn ikke kan kobles av.
– Men voksne på skolen og hjemme må kobles på! sier Lie.