Regjeringen la fram nye regler om fravær i videregående skole torsdag.
De beholder grensa om ti prosent fravær. Men det er en viktig endring, ifølge avisa Aftenposten. Det er at alt fravær vil telle fra første dag.
I dag kan elever unngå å bruke av kvoten på ti prosent dersom de har attest fra en lege. De nye reglene vil gjøre at alt fravær påvirker denne kvoten.
Fra neste år kan elever selv melde om sykefravær opp til ti prosent – uten attest fra lege. Når grensen på ti prosent er nådd, må alt sykefravær dokumenteres med attest fra lege.
– Viktig å møte opp
– Det er viktig at elevene møter opp på skolen, sier Kari Nessa Nordtun i en pressemelding.
Reglene skal sette tydelige forventninger til at elevene møter opp, sier hun.
I dag blir fraværet regnet ut to ganger i året. Fra neste år blir det kun regnet ut én gang, ifølge regjeringen. Det skal skje på slutten av skoleåret.
Endringene skal gjøre det lettere for skolene. Det skal også motivere elever med høyt fravær til jul til å få ned fraværet det neste skolehalvåret. Endringene vil også gjøre det lettere for fastlegene, sier Nordtun.
– Det vil sikre at de bruker tiden på de pasientene som faktisk trenger hjelp. Vi hindrer også muligheten til å spare opp fravær, for eksempel til bruk i russetiden, sier Nordtun.
Misfornøyd
Elevorganisasjonen er misfornøyd med de nye reglene.
– Det er utrolig kjipt. Landets elever ønsker nye fraværsregler, sier Madelen Kloster til Aftenposten. Hun er leder i Elevorganisasjonen.
Elever står i fare for å stryke hvis de er uheldige og blir syke tidlig på høsten og bruker opp kvoten da, sier Kloster. Da skal det ikke mer til enn at du er uheldig og forsover deg på våren for å stryke i et fag, sier hun.
AUF er Arbeiderpartiets ungdomsparti. De er også skuffet.
– De har trikset med noen ord og skiftet navn på udokumentert fravær til egenmelding. Det sier Nimrah Ramzan til avisa VG. Hun er nestleder i AUF.
– Det er ikke en reell endring av dagens urettferdige og strenge regler, sier hun videre.
Skolelederforbundet er fornøyd. De mener regjeringen viser at den forstår både skolenes og elevenes behov.