Norge

Færre tog var i rute i fjor

Togene klarte ikke å nå målene om punktlighet i fjor. Samferdselsministeren lover bedring.

Togene i Norge skal ha en punktlighet på 90 prosent. Det målet ble ikke nådd i 2024. 86,1 prosent av passasjertogene var i rute i fjor, mens 74,8 prosent av godstogene var i rute. Det er litt dårligere enn i 2023.

Jon-Ivar Nygård er samferdselsminister. Han holdt sin årlige tale om jernbane mandag.

– I fjorårets jernbanetale var jeg ambisiøs. Da lovet jeg at flere tog skulle gå i rute. Slik gikk det ikke, sa Nygård.

Han vil ikke skrote løftet om punktlighet. Folk som reiser med tog trenger en ambisiøs regjering og jernbanesektor, sa han.

– Må bli bedre

Nygård lover at folk som bruker togene skal møte et best mulig tilbud. Når togene ikke er i rute, må informasjonen til kundene bli bedre, sier han.

– Vår viktigste oppgave for 2025 er å fikse jernbanen. Vi må få den til å fungere både for passasjerene og godstrafikken. Jeg er optimistisk, sier Nygård.

Stortinget bevilger flere milliarder kroner til jernbanen. Pengene brukes på vedlikehold og fornying. Nygård forventer at pengene brukes effektivt og gir resultater.

Jernbanen skal få nye persontog i årene fremover. Nye jernbaneanlegg skal gjøres ferdige. Det skal også innføres et nytt, digitalt signalsystem. Det vil bidra til færre forsinkelser og innstillinger, tror Nygård.

Full stans 1. juledag

Togene stod stille i hele Norge 1. juledag. Stansen varte i 13 timer. Årsaken var feil med kommunikasjonssytemet, ifølge Bane Nor.

– Det er alvorlig. Det fikk store konsekvenser for mange. Vi må lære av den typen hendelser, sier Nygård.

Jernbanetilsynet skal se på hva som gikk galt. De skal også se på hvorfor jernbanesystemet i Norge er så sårbart.

Rekordmange reiste med tog

Rekordmange tok toget i 2024. Det viser tall fra Jernbanedirektoratet. Det var 83 millioner togreiser i fjor, som er 5 millioner flere enn i 2023.

– Aldri før har så mange reisende tatt tog. Det betyr at mange også er fornøyde med togtilbudet. Det har vært en liten jernbane-revolusjon i Norge, der tilbudet har blitt bedre. Vi har fått raskere reiser, nye tog og flere avganger, sier Nygård.