– Vi kan ikke akseptere at norsk skole svikter de elevene som trenger hjelpen mest.
Det sier Rita Lie i en pressemelding. Hun er fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge.
Organisasjonen har gjort funn om lærere i en ny rapport. Én av fire sier at de har lært ingenting om dysleksi i utdanningen sin.
Dysleksi Norge kaller funnene «alarmerende». Det er et alvorlig problem for samfunnet at mange ikke får hjelpen de trenger.
Tre av fem har lært ingenting om vansker med matte, ifølge rapporten. To av tre har lært ingenting om vansker med språk.
Kun 7 prosent av lærerne mener de har fått god nok opplæring om dysleksi.
Kun 2 prosent svarer at de kan nok om mattevansker. Ingen kan nok om språkvansker.
– Dette er bekymringsfullt, sier Lie.
Lærere står i en vanskelig situasjon, sier hun. De skal legge til rette for elever med ulike lærevansker, uten at de har fått nødvendig opplæring.
– Det må sikres at lærerutdanningene gir lærere den kompetansen de faktisk trenger, sier Lie.
Norstat har laget rapporten. Dysleksi Norge legger fram rapporten i Litteraturhuset i Oslo torsdag.