Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Åpner ny vei i sommer

Sommergjester på vei til Sørlandet får kjøre tryggere i sommer. Nå åpner en ny del av E18 fire måneder før tida.

Veistrekningen mellom Tønsberg og Sandefjord på E18 åpner tidligere enn planlagt. Åpningen skjer 4. juli. Årsaken er at det har vært flere dødsulykker og andre alvorlige ulykker under veibyggingen.

Arbeidet med en firefelts motorvei mellom Gulli i Tønsberg og Langåker i Sandefjord startet sommeren 2011. Planen var å åpne strekningen i oktober i år. Mandag fortalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at den nye veistrekningen skal åpnes allerede 4. juli.

– Det kan ikke være meningen at vi skal bruke ti år på å planlegge nye veier, slik vi har sett de siste årene, sa Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet fikk fredag den endelige beskjeden om at det lar seg gjøre å åpne veien tidligere enn planlagt.

– Det har vært mulig å bli ferdig med veien tidligere enn planlagt på denne strekningen. Det gjør vi nå, sa statsråden.

Å åpne veien tidligere vil koste 35 millioner kroner ekstra inkludert moms. Staten betaler regningen. Strekningen det er snakk om er 24 kilometer lang. Den koster 2,4 milliarder kroner å bygge.

Men det kreves ekstra innsats å åpne veien tidligere. Det må stort sett jobbes døgnet rundt fram til åpningen.

– Normalt ville vi asfaltert i slutten av september, og satt opp skilt etterpå. Da ville veien stått klar i slutten av oktober, sier samferdselsministeren til avisa Aftenposten.

Den første tiden etter åpningen vil folk måtte kjøre litt under vanlig fartsgrense. Årsaken er at noe arbeid kommer til å være igjen. Det er blant annet jobbing med områder som skal hvære grønne eller ha planter.

Det har vært mange ulykker mellom Tønsberg og Sandefjord under byggingen av veien. Det er blant annet fordi bilister misforstår. De tror de kjører på en firefelts vei og havner i frontkollisjoner. Isteden kjører de på en smalere vei med midtlinje, 70 kilometers fartsgrense og uten sperring mellom de ulike kjøreretningene.

Statsråd Solvik-Olsen mener ekstrakostnadene ved å åpne tidligere er spart inn. Det fordi også ulykker koster mye.

Under veiarbeidet har det vært over 120 trafikkulykker hvor det er meldt om personskade på strekningen.

Ti av ulykkene har vært front-ulykker. Bare i vinter er to personer døde i møteulykker her. I tillegg har det vært ti andre, alvorlige ulykker, skriver Aftenposten.