Barn med språkvansker får minst hjelp
Flere barn med behov for hjelp, får ikke den hjelpen de trenger. Barn som sliter med språk får færrest timer.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Mange barn med vansker får ikke nok hjelp. Det kommer frem i Mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa). Over 41 000 femåringer har deltatt i MoBa.
Foreldre og ansatte i barnehagen har meldt inn hvilke vansker barna har. Forskere har sett på antall timer med hjelp barna får fra spesialpedagoger.
Undersøkelsen viser at det er store forskjeller i hvor mye hjelp barna får. Barn som sliter med språk får minst hjelp. Det melder nyhetsbyrået NTB.
Færre timer til hjelp med språk
– Det som mest vekker mest oppsikt er hvor mange barn som har tydelige vansker, men som likevel ikke får hjelp.
Det sier Louie Lei Wang til NTB. Han er forsker ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.
35 prosent av barna som får hjelp har vansker med språk. Men de får færre timer med støtte enn barn med andre typer vansker. Det skriver NTB.
Hvis barna har utviklingsvansker i tillegg, er det større sjanse for at de får hjelp. Nesten 9 av 10 barn med vansker både med utvikling og språk fikk støtte.
Adferd blir oversett
Flere grupper trenger mer hjelp enn de får. Det gjelder blant annet barn som har vansker med adferd og oppmerksomhet.
Dette er gruppen som sjeldnest får støtte i det hele tatt. Det er fordi slike vansker ofte blir oversett eller misforstått.
Barna sees heller som umodne. Det fanges ikke opp at de trenger hjelp.
Ofte ser man ikke at barnet trenger støtte før de går på skolen. Da er det større krav til å følge med i timen, og vanskene blir derfor mer tydelige. Det skriver Folkehelseinstituttet.
Treffer ikke
Studien viser at barna med mest alvorlige vansker får mest hjelp.
– Det er et positivt tegn, sier Wang.
Samtidig viser tallene at tiltakene ikke når alle som trenger støtte. Forskerne mener vi trenger klarere retningslinjer for kartlegging og oppfølging.
I tillegg trengs det flere spesialpedagoger.