– Ikke bli syk i Finnmark, sier Bente Kystad Syr til kanalen NRK. Hun bor i Berlevåg i Finnmark – helt nord i Norge. Krisen rundt ambulanseflyene gjør henne utrygg.
Hun vet godt hvor langt det er mellom sykehusene i Nord-Norge. Da hun ble syk, tok reisen seks timer i ambulansebil.
Onsdag sto flere ambulansefly igjen på bakken. Det finnes ikke nok piloter som kan fly dem. I Nord-Norge frykter de følgene. Hva om noen blir akutt syke? Helikoptre er ikke like egnet til å fly langt på kort tid.
Les også: Slik er skandalen om luftambulansen.
Selskapet Babcock er svensk og britisk. Det skal drive ambulanseflyene i Norge fra juli neste år. I dag er det selskapet Lufttransport som driver den livsviktige tjenesten.
Lufttransport tapte i konkurransen mot Babcock. Selskapet klarte ikke å drive like billig. Tapet gjorde at 13 piloter i Lufttransport sluttet. De leter etter andre jobber, skriver nyhetsbyrået NTB. Derfor står fly på bakken.
Alle pilotene i Lufttransport har fått tilbud om jobb i Babcock. Piloter og flyteknikere er ikke fornøyde med tilbudet. Det handler om lønn og hvordan de skal jobbe.
Forhandlingene ble brutt i april. Partene var for uenige, og krisen fortsatte.
I dag (fredag) og mandag møtes de igjen. Det skal på nytt forhandles.
Kaoset har også nådd Stortinget. Der har politikerne pålagt regjeringen å ordne opp. Helseminister Bent Høie må svare på mange spørsmål.
Høie møtte Babcock mandag. Han håper at selskapet klarer å bli enig med pilotene.
Norsk Flygerforbund snakker for pilotene. De er klare til nye forhandlinger. Yngve Carlsen er leder i forbundet. Han vil ikke si hva de krever.
– Jeg vil ikke forhandle i mediene. Jeg kan likevel si at det må være noe som løser krisen. Noe som gjør at folk ikke slutter, sier Carlsen til nyhetsbyrået NTB