Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Blir dyrere å reise med buss og trikk

Oslo og Akershus er enige om store prosjekter i trafikken. Det vil påvirke deg og meg.

– Hele avtalen er en fantastisk klimapakke for Oslo og Akershus. Dette er en stor dag, sa politiker Lan Marie Nguyen Berg. Søndag kveld ble Oslo og Akershus enige. Det skal satses mye på veier og transport framover.

 

Veien E18 skal utvides. Det skal kunne kjøre flere biler på veien. Det gjelder mellom Lysaker og Strand. Det blir egne felt for biler, sykler og busser.

Avtalen er også bra for T-banen. Det skal bygges nytt anlegg for signal og sikring. Det gjelder tunnelen som går under Oslo. Det betyr at det kan kjøre flere tog gjennom tunnelen. Det skal også bygges en ny tunnel under byen innen 2028.

 

Det skal bygges en ny vei i tunnel fra E18 til Gjønnes. Det gjør at bussen skal komme seg lettere fram. Det skal også bli mindre trafikk der folk bor.

I tillegg skal det bygges metrobane mellom Oslo og Fornebu i Akershus. Dette arbeidet skal begynne neste år. Banen skal være ferdig i 2024.

 

Men noen må betale for all byggingen. Staten skal betale mye av regninga. Men det skal også du og jeg.

Folk skal betale mer i bompenger fra neste år. Det vil koste 58 kroner for en dieselbil å kjøre inn til Oslo. En bensinbil må betale 48 kroner. Disse prisene gjelder når de fleste kjører til og fra jobb, altså morgen og ettermiddag.

Også de som kjører elbiler, må betale. Det gjelder i rushtiden fra år 2018. Det vil koste dem 10 kroner å passere bommen. Fra år 2020 vil elbiler måtte betale hele døgnet.

 

Det skal bli dyrere å reise med T-bane, buss, tog og trikk. De ekstra pengene folk betaler skal være med å betale for prosjektene.

– De som reiser kollektivt må være med og bidra, sier Berg.

 

Alle prosjektene kalles Oslopakken 3. Den kan koste inntil 50 milliarder kroner.