Norge

Buss og trikk først

Buss og trikk skal få enklest vei i hovedstaden. Parkeringsplasser fjernes og gater stenges for vanlig trafikk.

Nye kollektivfelt og færre parkeringsplasser skal gjøre det lettere å bruke trikk og buss i hovedstaden. Oslos politikere har 17 tiltak for buss og trikk i Oslo. Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen har godkjent tiltakkene. De kalles Kraftpakke 1. Det blir blant annet egne gater for kollektivtrafikk. Noen steder skal parkeringsplasser helt bort.

– Dette er tiltak som er helt nødvendig for å gjøre buss og trikk enklere å bruke. Det vil gjøre det bedre for de reisende, sier Elvestuen i en pressemelding. Han sier at 130.000 mennesker vil bli berørt av Kraftpakke 1. Det gjelder de som reiser med buss og trikk hver dag, skriver nyhetsbyrået NTB.

Mange driver butikker og kjøpesentre i Oslo. De er ikke like glade for tiltakene. Oslo Handelsstands Forening er redd butikker kan måtte stenge. Det kan bli følgene når bilparkering blir borte og gater stenges, skriver avisa Aftenposten.

– Vi reagerer på at de ikke erstatter parkeringsplassene i gatene med parkeringsplasser under bakken. Det kommer særlig til å gå ut over spesialbutikkene litt utenfor Karl Johans gate. På sikt tror jeg dette kan føre til at flere av disse butikkene forsvinner, sier utviklingssjef Lars Fredriksen.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå