Norge

Buss og trikk først

Buss og trikk skal få enklest vei i hovedstaden. Parkeringsplasser fjernes og gater stenges for vanlig trafikk.

FØRST: : Buss og trikk skal få plass i Oslos gater. Flere gater blir uten vanlig trafikk.
Publisert Sist oppdatert

Nye kollektivfelt og færre parkeringsplasser skal gjøre det lettere å bruke trikk og buss i hovedstaden. Oslos politikere har 17 tiltak for buss og trikk i Oslo. Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen har godkjent tiltakkene. De kalles Kraftpakke 1. Det blir blant annet egne gater for kollektivtrafikk. Noen steder skal parkeringsplasser helt bort.

– Dette er tiltak som er helt nødvendig for å gjøre buss og trikk enklere å bruke. Det vil gjøre det bedre for de reisende, sier Elvestuen i en pressemelding. Han sier at 130.000 mennesker vil bli berørt av Kraftpakke 1. Det gjelder de som reiser med buss og trikk hver dag, skriver nyhetsbyrået NTB.

Mange driver butikker og kjøpesentre i Oslo. De er ikke like glade for tiltakene. Oslo Handelsstands Forening er redd butikker kan måtte stenge. Det kan bli følgene når bilparkering blir borte og gater stenges, skriver avisa Aftenposten.

– Vi reagerer på at de ikke erstatter parkeringsplassene i gatene med parkeringsplasser under bakken. Det kommer særlig til å gå ut over spesialbutikkene litt utenfor Karl Johans gate. På sikt tror jeg dette kan føre til at flere av disse butikkene forsvinner, sier utviklingssjef Lars Fredriksen.