Norge

De nye Hurtigrutene bygges i Norge

Slik skal nye Hurtigruten-skip se ut. Et norsk verft skal bygge dem.

Torsdag fortalte Hurtigruten at de bygger fire nye skip. De har gjort en avtale med Kleven Verft. Det ligger i Ulsteinvik i Møre og Romsdal.

– Vi er veldig stolte av at kontrakten endte i Norge, sier Daniel Skjeldam til nrk.no. Han er direktør i Hurtigruten.

11 andre verft fra hele verden var med i konkurransen.

Dette er en stor og viktig avtale, sier Klevens direktør Ståle Rasmussen.

– Vi ser for oss at 150 til 200 ansatte jobber med skipene, sier han.

I tillegg skal andre firmaer levere tjenester til verftet. Det gir enda flere arbeidsplasser i området. Hvert skip koster trolig 1 milliard kroner, skriver nyhetsbyrået NTB.

Hurtigruten bekrefter ikke dette. Men de sier at summen til slutt dreier seg om milliarder.

– Dette er den største kontrakten vi noen gang har inngått, sier Skjeldam til NTB.

Avtalen sier at Kleven skal bygge de to første skipene. Planen er at de også bygger de to neste skipene. Men denne avtalen er ikke så sikker.

De første skipene skal være klare i 2018 og 2019.

Avtalen dreier seg også om å pusse opp fire andre skip, ifølge NRK.

De nye skipene er designet av selskapet Rolls-Royce Marine. De har samarbeidet med den norske designeren Espen Øino.

Designen er ikke helt ferdig. Men skipene blir trolig annerledes enn vi er vant til. Mer moderne og miljøvennlige. Samtidig skal de ha med seg det tradisjonelle fra Hurtigruten, sier Rasmussen.

De nye skipene får rundt 300 lugarer. Det blir plass til 600 passasjerer om bord.

Det er ikke lenger nordmenn som eier mest av Hurtigruten. I 2014 ble de fleste aksjene i selskapet kjøpt av britiske TDR Capital.

– Vi har ikke tjent penger på driften av Hurtigruten siden 1990-tallet, sier Skjeldam til NTB.

Men nå har Hurtigruten vært gjennom en tøff og lang endring. De går endelig i pluss. Og nå satser de videre, sier direktøren.

Siste utgave

På forsiden nå