Norge

Derfor styrtet helikopteret

Ambulanse-helikopteret så ikke den umerkede kraftlinja. To døde og en ble alvorlig skadd da det styrtet i bakken i fjor.

Ambulanse-helikopteret rykket ut til Sollihøgda i Buskerud i januar 2014. Det var etter en ulykke. Det endte tragisk for mannskapet om bord. En kraftlinje i lufta var ikke fysisk merket, ifølge Havarikommisjonen. De har undersøkt ulykken.

Helikopteret traff kraftlinja og styrtet. Det var piloten og legen ombord som døde i ulykken. Redningsmannen fikk alvorlige skader.

Havarikommisjonen har laget en rapport. Der står det at kraftlinja var usedvanlig vanskelig å oppdage fra luften». I tillegg påpeker de at det var svakheter i sambandet. Alt var heller ikke som det skulle med kartsystemet de brukte, skriver nyhetsbyrået NTB.

Helikopteret skulle lande i en lomme på E16 der folk kan stå hvis de får trøbbel med bilen. Derfor kommer kommisjonen med tre anbefalinger:

Slike havarilommer og rasteplasser bør lages slik at de også kan være en sikker landingsplass for helikoptre. Det betyr at det ikke bør være hindere i nærheten. Kommisjonen anbefaler også at staten tar ansvar for at hindre for luftfarten blir satt på kartet. De bør også ta ansvar for at den nasjonale databasen med kart endres. Dette gjelder for Samferdselsdepartementet. Kommisjonen mener også at Norsk luftambulanse må gjøre mer for å se på risikoen når de lander på ukjente steder.

Norsk luftambulanse har varslet en pressekonferanse senere onsdag.

LES MER HER: Legehelikopter styrtet i Buskerud

Siste utgave

På forsiden nå