Butikker slurver med kontrakten til ansatte:
– Det finnes ingen unnskyldning
Halvparten av butikkene Arbeidstilsynet besøkte hadde ikke arbeidsavtaler i orden.

Loven sier at alle ansatte skal ha en arbeidsavtale. Det gjelder uansett om du er ansatt fast eller midlertidig. Likevel er det mange som slurver med kontrakter.
Omtrent 360 000 mennesker i Norge jobber i butikker og andre bedrifter som driver med varehandel. Kun helsesektoren har flere ansatte.
Så langt i år har Arbeidstilsynet besøkt 600 butikker. Over halvparten av butikkene manglet informasjon som loven krever en kontrakt skal ha i kontraktene.
Syv prosent hadde ikke skriftlige arbeidsavtaler i det hele tatt.
Sårbar gruppe
Ingvill Kvernmo er direktør i Arbeidstilsynet. Hun synes det er alvorlig at så mange slurver.
– Avtalen er en kontrakt som skal vise hvilke arbeidsvilkår som er avtalt mellom partene. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke ha det på plass.
Mange som jobber i butikk er unge. Det er også mange som jobber deltid. Få er med i fagforeninger. Da er det spesielt viktig at de har ordentlige arbeidsavtaler. Arbeidsavtalen skal vise deres rettigheter og plikter på jobben.
I sommer vil Arbeidstilsynet ta en ny runde. Da har mange unge sommerjobb.
– Yngre arbeidstakere er en sårbar gruppe som skal beskyttes ekstra godt i arbeidslivet. Da er det spesielt viktig at de har gode arbeidsavtaler, sier Kvernmo.
Mellomtittel
I 2024 kom det nye krav til arbeidsavtaler. De nye kravene skal gjøre det enklere for den ansatte å vite hva vilkårene deres er.
– Det er snart ett år siden kravene til arbeidsavtaler ble strengere. Likevel ser vi at mange ikke har fått med seg de nye kravene. Det gjelder både i varehandelen og i andre bransjer, sier Ingvill Kvernmo.