Norge
Digitale løsninger i skolen ikke gode nok for alle
De digitale løsningene i skolen funker ikke godt nok for alle. Det viser en ny rapport.

Tilsynet for universell utforming av ikt har sett på digitale løsninger i skolen. Disse bryter kravene til universell utforming. Det viser en rapport som kom tirsdag.
Tilsynet skriver at skolene ikke jobber systematisk nok med bruken av verktøyene. De digitale løsningene fungerer ikke alltid som de skal. Da får elevene selv mye ansvar for egen læring.
– Vi har en systematisk svikt i den norske skolen. Den gjør at barn med nedsatt funksjonsevne faktisk ikke får delta på like vilkår med andre. Det sier direktør Malin Rygg til NRK.
Noen elever har større behov for å bruke egne, digitale hjelpemidler. Slik kan de være med i undervisningen. Det kan for eksempel gjelde blinde eller svaksynte elever, eller elever med dysleksi. Men for dårlig kompetanse hos lærerne gjør at elevene ikke får vært med på en god nok måte.