På Evenes flystasjon i Nordland sørget soldater søndag.
– Avstanden mellom liv og død, fra glede til bunnløs sorg, er kort. På ett øyeblikk ble alt snudd opp ned, sa feltprest Knut Espen Høidal, ifølge nyhetsbyrået NTB.
Også i Sverige ble det norske og svenske flagget søndag firt på halv stang. Lørdag ettermiddag ble det klart at flyet hadde kræsjet i fjellene i Sverige. Det hadde brutt opp i mange deler. Inntil da håpet Forsvaret at flyet kunne ha klart å nødlande. Håpet ble borte da rednings-mannskap fant deler av mennesker.
De fem døde er Truls Audun Ørpen, 46 år, bosatt i Oslo, Bjørn Yngvar Haug, 40 år, bosatt i Ullensaker, Siw Robertsen, 45 år, bosatt i Oslo, Steinar Utne, 35 år, bosatt i Oslo og Ståle Garberg, 42 år, bosatt i Oslo.
LES MER HER: Dette er de savnede
Viseadmiral Haakon Bruun-Hanssen er sjef for Forsvarets operative hovedkvarter. Han tente et lys for de fem etter å ha holdt sin minnetale søndag.
– Det er med stor sorg vi er samlet her i dag. Vi hadde alle håpet om å finne de savnede i live. I løpet av lørdagen ble det klart at ingen hadde overlevd. Ulykken er fortsatt et mysterium for oss. Flytypen Hercules C130J er det sikreste flyet i det norske luftforsvaret. Mannskapet var blant de mest erfarne i det norske flyvåpenet. De hadde mange flytimer med denne flytypen, sa Bruun-Hanssen.
Militær-flyet var med på en stor øvelse torsdag. Det skulle fly fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige. Men flyet forsvant plutselig. Det ble et vanskelig søk i dårlig vær. Fredag fant de som lette, deler av flyet. Delene hadde flybensin på seg.
LES MER HER: Sliter med å finne savnet fly
Det ble klart at flyet hadde truffet toppen av et fjell. Hercules-flyet hadde brutt opp i mange små deler på begge sider av fjellet. Delene hadde rast nedover i et kraftig skred. Det er bratt, været veksler og det er vanskelig å lete. Det er også fare for nye ras.
Derfor kan det ta lang tid å hente ut de døde, skriver avisa Dagbladet.
Det er ikke kjent hvorfor flyet kræsjet. Mannskap prøver å finne de to boksene med ferdskriveren og tale-registratoren. Ferdskriveren gir teknisk informasjon om hvordan flyet beveget seg. Tale-registratoren tar opp det pilotene sier til hverandre. Disse to boksene er viktige for å finne ut hvorfor ulykken skjedde.