Dop, vold og trusler på flere norske skoler

En ny undersøkelse fra Udir viser ulovlig aktivitet på flere videregående skoler i Norge. 

To elever står i en skolegang foran garderobeskap og ser ut til å være i en konfronterende situasjon.
LOVBRUDD: Flere skoler melder om både trusler og vold på skolens område.
Publisert

Halvparten av alle videregående skoler i Norge har blitt invitert til å svare på en undersøkelse. Svarene viser alvorlige problemer. Det melder nyhetsbyrået NTB. 

Undersøkelsen kommer fra Utdanningsdirektoratet (Udir). Ledelsen på skolene har svart på spørsmål om miljøet på skolen. 

Funnene fra skolene som har svart, er alvorlige:

  • Nesten 1 av 3 skoler sier at elever har brukt narkotika på skolen.

  • 3 prosent sier at bruk av narkotika på skolen skjer ofte. 

  • 1 av 5 skoler sier at det har blitt solgt dop på skolens område. 

  • 1 av 5 skoler sier at elever har blitt truet av andre elever. 

  • 1 av 10 skoler sier at elever har brukt vold mot hverandre på skolen. 

  • 16 prosent av skolene sier at elever har tatt med våpen på skolen. 

Lederne mener at det mest effektive virkemiddelet for å stoppe lovbrudd på skolen, er å utvise eleven. Kontakt med politi og elevens foreldre skal også være til hjelp, sier de.