Norge

Elever leser bedre

Norske elever er blitt flinkere til å lese.

Norske 10.-klassinger er blitt flinkere til å lese. De er litt bedre enn gjennomsnittet i OECD. OECD er en internasjonal organisasjon av industriland. I matte og naturfag er de norske elevene omtrent på gjennomsnittet.

Det viser undersøkelsen PISA 2009.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier det er en bra fremgang fra 2006 til 2009.

– Resultatene viser at norsk skole er på riktig vei. Trenden etter 2006 er snudd. I dag kan hele Skole-Norge rette ryggen og glede seg over det norske elever får til. Samtidig gjør vi tiltak for å sikre at utviklingen fortsetter i riktig retning, sier Halvorsen.

Tre fag-områder er målt. Norske elever har hatt framgang i alle, sammenlignet med undersøkelsen i 2006. Framgangen er størst i lesing. Norske elever leser nå bedre enn det som er gjennomsnittet i OECD. Resultatene viser også en positiv utvikling i andre fag. Aller mest i naturfag.

Lesing er hovedtema i undersøkelsen. I Norden ligger Norge nå på andreplass, etter Finland. Det skyldes både at norske elever gjør det bedre, og at de danske ikke har endret seg. Svenske elever gjør det dårligere enn sist.

Mimi Bjerkestrand er leder i Utdannings-forbundet. Hun er glad for at satsingen på lesing de siste ti årene ser ut til å ha hjulpet.

– For lærerne er det inspirerende å oppleve at innsatsen nytter, sier hun.

Bjerkestrand er spesielt fornøyd med at det er færre elever på de aller svakeste nivåene. Det gjelder for alle de tre fag-områdene. Men undersøkelsen er ikke noe verdens-mesterskap i kvalitet i skolen, mener hun.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå