Norge

Elsparkesykler skaper kaos

Folk suser av gårde på elektriske sparkesykler. Mange har havnet på legevakta.

Du har helt sikkert sett dem. Elsparkesyklene står eller ligger overalt i norske byer. Folk suser fra sted til sted på de elektriske sparkesyklene sine.

Men det har en bakside. I vår og i sommer har nesten 340 mennesker blitt skadd. Det er bare i Oslo. Noen av skadene var alvorlige.

Andre har blitt påkjørt. Blinde Andrea ble truffet åtte ganger av elsparkesykler i sommer. Det skriver kanalen NRK.

– En gang ble jeg påkjørt av en full mann, sier hun.

Folk leier elsparkesykler, men stadig flere kjøper dem selv.

I dag (mandag) er det møte om elsparkesyklene. Samferdselsminister Jon Georg Dale møter selskaper som leier ut sparkesykler.

Årsaken er all debatten rundt sparkesyklene. De skal finne ut hva som kan gjøres bedre.

Det er flere utfordringer med elsparkesykler. Det sier organisasjonen Trygg Trafikk.

– Det stilles ingen krav til deg som skal kjøre elsparkesykkel. Alle kan bruke slike sparkesykler, sier Christoffer Steen til Klar Tale. Han jobber i Trygg Trafikk.

De anbefaler folk å øve. Det kan de gjøre på steder der de føler seg trygge.

Folk er heller ikke nødt til å bruke hjelm. Det burde folk gjøre, mener organisasjonen.

– Det finnes regler for elsparkesykler. Folk kan ikke kjøre raskere enn 20 kilometer i timen. De skal også kjøre i gangfart på steder der det går folk. Jeg tror mange vet for lite om reglene, sier han.

Det kan også være vanskelig å gi tegn i trafikken på elsparkesykkel, mener Steen.

Noen kjører elsparkesykler når de er påvirket av rus.

– Vi vet at noen kjører elsparkesykkel etter en tur på byen. Da kan de gjerne velge mellom å gå, ta taxi eller finne en elektrisk sparkesykkel. Noen velger dessverre det siste, siden den står like i nærheten. Folk bør droppe elsparkesykkelen når de er ruset, sier han.

Trygg Trafikk kommer med noen råd for å hindre ulykker:

– Kjør etter reglene. Ta hensyn til andre. Sørg for at du mestrer elsparkesykkelen. Bruk hjelm. Ikke kjør når du er påvirket av rus, sier Steen.

Sist uke stoppet politiet en mann. Han kjørte altfor fort på elsparkesykkel. Det skjedde på Jessheim i Akershus.

– Han kjørte i over 40 kilometer i timen, ifølge patruljen. Fartsgrensa for slike sparkesykler er 20 kilometer i timen, sa Finn Håvard Aas til avisa Romerikes Blad. Han jobber i Øst politidistrikt.

De populære sparkesyklene møter motstand flere steder.

I Stavanger krevde kommunen at et selskap fjernet sparkesyklene sine, skrev Rogalands Avis.

I Trondheim får ingen leie ut elsparkesykler. Kommunen skal avgjøre hvem som får lov.

Kan elsparkesykler forbys? Det er uaktuelt, ifølge samferdselsminister Dale.

– Det er uaktuelt så lenge jeg har innflytelse. Men vi må løse situasjonen med parkering, sier han til avisa Aftenposten.

Andre kilder: Nyhetsbyrået NTB

Siste utgave

På forsiden nå