Får problemer når de handler på nett
De lave prisene lokker folk til å handle varer fra utlandet på nett, men mange blir lurt.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
75 prosent sier de handler varer fra utenlandske nettbutikker. Det viser en ny undersøkelse gjort i Norge, Sverige, Danmark og Finland av HUI Research.
Det er nordmennene som handler mest fra utenlandske nettbutikker.
Dårlig kvalitet
63 prosent av de som netthandler fra utlandet har opplevd problemer. Enten med produktet de har kjøpt, eller handelen. Det handler oftest om dårlig kvalitet på produkter.
En av fem opplever at de ikke fikk det de hadde bestilt. Mange har også opplevd å få tilsendt feil størrelse, feil produkt eller varer som virket utrygge å bruke.
Men til tross for dårlige erfaringer, svarer en tredel at de kommer til å handle mer fra utlandet de neste tre månedene.
Mange blir lurt
Hele 76 prosent sier at lave priser er grunnen til at de handler fra utlandet på nett. Den lave prisen gjør at det er verdt å ta risken for problemer med handelen.
Det mange ikke tenker på, er at det er regler knyttet til handling på nett.
Bare 7 prosent av nordmennene i undersøkelsen er klar over at de selv er regnet som importør. Det betyr at man har ansvar for at varer man kjøper fra utenfor Europa må følge europeiske regler.
Det er også fort gjort å bli lurt. En av fem sier at de har blitt lurt eller svindlet til å kjøpe noe fra et nettsted som ga seg ut for å være selger av kjente merkevarer.