Femteklassinger leser dårligere enn før

Regjeringen vil bruke minst én milliard kroner på å snu utviklingen. 

NASJONALE PRØVER: Elever i femte klasse blir stadig dårligere i lesing. Det viser årets nasjonale prøver. Ferdighetene i regning og engelsk holder seg stabile.

Elever i femte klasse blir stadig dårligere i lesing. Det viser årets nasjonale prøver.

Hva er nasjonale prøver?

  • Nasjonale prøver måler ferdigheter i lesing, regning og engelsk. 
  • Prøvene er for elever i 5., 8., og 9. klasse. 
  • Formålet er å gi skolene informasjon. Den kan de bruke til å forbedre undervisningen og vurdere kvaliteten på skolen. 
  • Prøvene er digitale. 

Årets prøver viser at femteklassingene sliter mer med lesing nå enn for et år siden. Ferdighetene har gått jevnt ned siden 2022. Det skriver regjeringen i en pressemelding. 

– Avgjørende for å forstå å lære

– Å kunne lese godt er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Det sier Kari Nessa Nordtun. Hun er kunnskapsminister. 

Lesing er også viktig for utdanning, arbeid og for å leve gode liv, sier hun. 

Regjeringen har gitt penger til flere bøker i skolen. Den vil bruke minst én milliard kroner de neste fire årene for å styrke elevenes ferdigheter i lesing, sier Nordtun. 

– Resultatene bekrefter at vi fortsatt har et stort arbeid foran oss. Vi må legge til rette for at flere elever lærer mer og opplever mestring.

Ferdighetene i engelsk og regning holder seg ganske stabile blant elever i femte klasse. 

Elever i åttende klasse gjør det litt bedre i regning, etter to år med nedgang. 

De blir også stadig bedre i engelsk. I lesing er elevene omtrent på samme nivå. 

Vil endre dagens nasjonale prøver

Regjeringen vil endre dagens nasjonale prøver. Årsaken er at prøvene ikke gir nok informasjon om hva elevene kan. Det viser undersøkelser. 

Nye prøver skal gi mer og bredere informasjon om elevenes ferdigheter. 

– Her har vi lyttet til lærerne. Det nytter ikke å bare få tall. Det viktigste er at elevene blir bedre, sier Nordtun. 

De nye prøvene skal ha et tydelig formål. 

– Å gi læreren best mulig informasjon hva elevene kan, og hva de må jobbe mer med, sier Nordtun. 

Dagens nasjonale prøver ble fornyet i 2022. Prøvene ble tilpasset nye læreplaner. Det ble også lagt inn en metode for å måle elevenes utvikling over tid.