Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Flåmsbana fyller 75 år

Da Flåmsbana åpnet i 1940, ante ingen at den skulle bli så populær blant turister.

1. august fyller Flåmsbana 75 år. Strekningen mellom Myrdal og Flåm skulle gjøre livet lettere for folk som bodde i Aurland kommune i Sogn og Fjordane. 

I dag er strekningen i stedet blitt Norges mest populære turist-jernbane. Omtrent 700.000 mennesker i året bruker Flåmsbana.

– Flåmsbana har hatt stor betydning for Aurland. I starten sikret den kontakt med omverdenen. Men med tiden har Flåmsbana skapt veldig mange arbeidsplasser, sier ordfører Noralv Distad til nyhetsbyrået NTB.

Han mener at 40 prosent av arbeidsplassene i kommunen er knyttet til turisme.

Flåmsbana er bare 20,4 kilometer lang. Turen tar under en time.

Flåmsbana er et sidespor til Bergensbanen mellom Bergen og Oslo. På Myrdal stasjon går folk av. Stasjonen ligger hele 867 meter over havet. Deretter går det bratt nedover mot endestasjonen i bygda Flåm. 

Nettopp den bratte stigningen, gjør banen spesiell. Flåmsbana er blant de bratteste jernbanestrekningene i verden. Den har også krappe svinger. Derfor kan ikke togene kjøre fortere enn 40 kilometer i timen, forteller Jernbaneverket.

Den storslåtte naturen er selvsagt også noe som trekker folk til Flåmsbana. I 2014 ble Flåmsbana kåret til verdens beste togreise av reiselivs-guiden Lonely Planet Traveller.