Flere har tillit til Nav

Flere brukere føler de blir møtt av Nav på en god måte. Samtidig er søknadsprosessen fortsatt vanskelig.

Bildet viser logoen til Nav utenfor deres bygg på Tøyen, med grønne blader i forgrunn.
FORNØYDE: Nesten 8 av 10 brukere er fornøyde med oppfølgingen fra Nav.
Publisert

76 prosent av brukerne har tillit til Nav. Det kommer frem i Nav sin undersøkelse for brukerne deres.

For to år siden lå tallet på fornøyde brukere på 71 prosent.

Men mange sliter fortsatt med søknadsprosessen. Det skriver nyhetsbyrået NTB. 

Føler de blir møtt med respekt

Undersøkelsen viser at 9 av 10 brukere føler de blir møtt av veiledere på en god måte. Like mange føler de får god oppfølging. Folk føler de blir møtt av Nav med respekt. 

Det er Eve Bergli glad for. Hun er direktør for arbeid og velferd i Nav. 

– Det er positivt at Nav klarer å øke tilfredsheten. Men det er ingen hvilepute. Vi jobber med at opplevelsene til brukerne skal bli enda bedre. 

Det sier Bergli i en pressemelding.

Færrest fornøyde med ventetid

Ikke like mange er fornøyde med søknadsprosessen. Det er spesielt på grunn av ventetidene. Nesten 50 prosent synes også det er vanskelig å klage. 

– Jeg forstår at prosessen for søknader kan være frustrerende. Reglene kan være vanskelige. Og for noen tilbud tar det lang til å behandle sakene. Det sier Bergli i pressemeldingen.

– Bedre informasjon i forkant og status på saken underveis, er noe vi skal jobbe mer med, fortsetter hun. 

Undersøkelsen viser at brukere som får god informasjon underveis er mer fornøyde.