Norge

Flere legger vegetarmat på grillen

Matbutikkene selger mer av vegetar-produkter. Vi er mer bevisste på helse, klima og dyrevelferd, sier forsker.

Utvalget av vegetarmat har blitt stadig større i norske butikker. Grillsesongen er godt i gang. Mange nordmenn velger vegetarmat istedenfor de vanlige kjøttburgerne.

Det merker blant andre dagligvare-kjeden Meny. De selger nesten dobbelt så mange ferske vegetarburgere i sommer. Det er sammenlignet med samme periode i fjor.

– Kundene kjøper absolutt mer vegetar-produkter. Vi ser også at interessen øker særlig blant de yngre, sier Nina Gjerdrum til nyhetsbyrået NTB. Hun er markeds-koordinator i Meny.

– Vi ønsker å ha et stadig bredere utvalg. Det er for å møte etterspørselen med et stort tilbud. Vi ønsker å være tidlig ute. Vi og jobber også mye med å gjøre produktene tilgjengelige for våre kunder. Det gjør vi ved å ha egne vegetardisker, sier hun.

Også andre dagligvare-kjeder merker trenden. Også de selger mye mer vegetar-produkter enn før. Kjeden Coop har hittil i år solgt over 2,2 millioner vegetarburgere. Det er 50 prosent mer enn i samme periode i fjor.

– For tre år siden startet vi med Coop Vegetardag. Årsaken var at folk ville ha mer vegetar-produkter. Den sommeren solgte vi faktisk flere vegetarburgere enn vanlig burgere, sier Harald Kristiansentil NTB. Han er kommunikasjons-sjef i Coop.

– Våre vegetarhyller vil bli bredere og mer variert. Det er så lenge våre kunder ønsker det, sier Kristiansen.

Også kjeden Rema 1000 selger mer vegetarmat. De har solgt nesten 30 prosent mer av ferske erstatninger for kjøtt hittil i år. Det er sammenlignet med samme periode i fjor.

Samtidig kjøper vi mindre rødt kjøtt. Første halvår kjøpte vi 4 prosent mindre rødt kjøtt. Det er sammenlignet med samme periode i fjor, skriver Dagsavisen.

Men de fleste nordmenn spiser fortsatt kjøtt. 92 prosent av folk i Norge spiser kjøtt hver uke, ifølge Matprat. De reklamerer for kjøtt for Opplysnings-kontoret for egg og kjøtt.

Det blir ikke flere vegetarianere. Det er til tross for at det selger mer vegetarmat.

– Andelen har ligget på rundt 3 prosent i mange år. Men folk bruker mindre kjøtt når de lager tradisjonelle kjøttretter, sier Annechen Bahr Bugge til NTB. Hun er forsker ved Forbruksforsknings-instituttet SIFO.

Bugge har forsket på nordmenns kjøttfrie spisevaner. Folk spiser mindre kjøtt av hensyn til helsa, mener hun. Men også fordi de er opptatt av klima og dyrs velferd, sier hun.

– De som velger bort biff og rødt kjøtt, sier det er på grunn av klima. Mens pølser handler mer om helse. Mange sier at de ikke spiser lam og fårekjøtt fordi de ikke liker smaken, forklarer hun.

– Hvitt kjøtt er det som flest synes er greit å spise. Folk ser på det som et mer sunt og klimavennlig alternativ. Om det er riktig eller sant, er ikke opp til meg å si. Men det er i hvert fall forbrukernes meninger, sier Bugge.

Siste utgave

På forsiden nå