Norge

Flest mener noe om faget norsk

Fagene i skolen skal endre seg. Frem til onsdag kveld kan lærere si hva de syns om dem.

Regjeringen har kommet med forslag til å endre fagene i skolen. Det har kommet over 2.000 svar. Fristen går ut onsdag kveld.

– Det er ikke så rart at så mange engasjerer seg. Skole er noe vi alle har et forhold til. For hva skal barn og unge kunne i fremtiden? sier Tone Mittet til nyhetsbyrået NTB. Hun er prosjektleder for å fornye fag i Utdannings-direktoratet (Udir).

Den siste tiden har det vært en debatt om fagene i skolen. Det er flere fag som skal endre seg og kuttes i. Udir vil at elevene skal forstå mer og lære mer i dybden. De har bedt om svar på hva lærere og andre synes om endringene i faget. Har Udir lykkes med å velge det viktigste i fagene?

Norsk er det faget som flest har sagt noe om. Det er blitt foreslått å ta bort eldre litteratur og språkhistorie. Foreningen Noregs Mållag har reagert kraftig.

– Den norrøne litteraturen er kjent i hele verden for sin kvalitet. Direktoratet vil hindre den norske befolkningen å oppleve glede av den litterære fortiden.  Det virker lite tenkt gjennomtenkt,  skriver Noregs Mållag.

Andre fag som også har fått flere svar, er matte, engelsk, KRLE, naturfag og gym.

Dette er hva Udir (Utdanningsdirektoratet) foreslår:

Norsk:

* Nedprioritere deler av det kulturhistoriske stoffet, som norrønt språk og eldre språk- og litteraturhistorie.

* Mer vekt på at elevene skal utvikle utforskende ferdigheter, samt digital dømmekraft.

* Begrepet «kreativ tekst» er fjernet for å understreke at kreativitet kan være en del av alle teksttyper eller sjangere.

Samisk som førstespråk:

* Mer vekt på at elevene skal få utvikle utforskende ferdigheter.

* Tydeligere at opplæringen skal ta utgangspunkt i en digital fremtid. Elevene skal lære å bruke digital språk- og kommunikasjonsteknologi.

* Kultur-, samfunns- og tradisjonsdelen av faget er ikke et eget kjerneelement, men integrert i flere av kjerneelementene så elevene skal sette kulturdelen inn i en større sammenheng.

* I samisk som andrespråk er kultur-, samfunns- og tradisjonsdelen av faget noe redusert.

Matematikk:

* Algebra har fått større plass og skal sammen med tall og tallforståelse være grunnmuren i faget.

* Større vektlegging av arbeidsmetodene i faget.

* Programmering innføres som et verktøy i faget.

* Ingen enkeltemner tas helt ut, men faget er omorganisert for å styrke elevenes forståelse.

* Det er tydeligere prioritert når elevene skal jobbe med de ulike områdene.

KRLE:

* Gå vekk fra å strukturere faget etter de fem store religionene.

* Faget skal struktureres tematisk med vekt på å utforske og forstå.

* Historiedelen ved religionene nedprioriteres til fordel for et samtidsfokus.

* Filosofihistorie er nedprioritert til fordel for undring og filosofisk og etisk refleksjon.

Naturfag:

* Mer vekt på at naturfag skal være et praktisk fag.

* Elevene skal i større grad utforske og oppleve naturen og lære gjennom eksperimentering og opplevelser.

* Programmering er tatt inn.

* Mer vekt på sammenheng og dybdelæring, mindre på detaljer.

Engelsk:

* Tradisjonell litteratur- og kulturkunnskap tones ned til fordel for interkulturell kompetanse.

* Mer vekt på engelsk som arbeidsspråk.

* Mer vekt på bruk av teknologi.

Kunst og håndverk:

* Et mer praktisk og mindre teoritungt fag enn før.

* Faget er tydeligere på at elevene skal lære et håndverk.

* Vekten på kunsthistorie er fjernet. Større vekt på at elevene skal få arbeide med materialer og verktøy.

Musikk:

* Musikkhistorie er tonet kraftig ned for at elevene skal få mer tid til å utøve, lage og oppleve musikk.

* Musikkprogrammering løftes fram. Elevene skal lære grunnleggende musikkteknologi for å kunne skape og uttrykke musikk.

Kroppsøving:

* Et mindre idrettsrettet fag enn før.

* Mer vekt på bevegelsesaktiviteter og bevegelsesglede som kan motivere til en aktiv livsstil livet ut.

* Økt vekt på kroppslig læring, lek og øving.

* Mer vekt på uteaktiviteter og naturferdsel.

Mat og helse:

* Et mer praktisk fag med vekt på å lage mat.

* Legge bedre til rette for skaperglede og utforskertrang.

* Mindre vekt på teoretisk ernæringslære og forbrukerlære.

Samfunnsfag:

* Geografi, historie og samfunnskunnskap vil ikke videreføres som egne hovedområder, men ivaretas som integrerte deler.

* Mer vekt på metoder og tenkemåter, ikke bare kunnskap.

* Fjerner temaene rettslære, forbrukerrettigheter, personlig økonomi*, jordas indre krefter og bedriftsøkonomi. Personlig økonomi er foreslått flyttet til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.

* I geografi blir temaer som ikke tar utgangspunkt i skjæringspunktet mellom natur og samfunn, nedprioritert.

(Kilde: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/)

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå