Norge

Forbrukerrådet: Kaos på tog bør gi lavere pris

– Det bør være en viss sammenheng mellom pris og kvalitet, sier Forbrukerrådet til P4.

Det nye signalsystemet gjør det mulig å kjøre flere tog på strekningen. Siden 15. desember i fjor har betydelig flere tog trafikkert strekningen enn før. Her ser vi Gjøvikbanen fra lufta. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
TOG: Folk med månedskort på tog bør betale mindre, mener Forbrukerrådet.
Publisert Sist oppdatert

Bane Nor stenger et verksted. Vy må dermed kjøre enkle togsett i stedet for doble på flere avganger i rushtiden.

Resultatet blir fulle tog, innstilte tog og kamp om sitteplasser.

Dette bør gi lavere pris på togbilletter. Det mener Forbrukerrådet.

– Det bør være en viss sammenheng mellom pris og kvalitet. Når kvaliteten går ned, burde også prisen gå ned. Det sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet til P4-nyhetene.

Hvis toget er mer enn 30 minutter forsinket, har du rett på halv pris på billetten. Folk som har månedskort, reiser ofte og får et dårligere tilbud, bør få billigere billett, mener Forbrukerrådet.