Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Frykter ulykker på grunn av trøtte piloter

Danske piloter forteller at de har brutt loven. De har gått på jobb når de egentlig var altfor trøtte.

Flygerne har egentlig plikt til å holde seg hjemme hvis de ikke føler seg i form til å fly. Men mange innrømmer at de noen ganger går på jobb likevel. Ofte er årsaken at de er redde for å irritere arbeidsgiveren. Det skriver den danske avisa Politiken. De har intervjuet anonyme 21 piloter. De jobber for flere selskaper, blant annet SAS og Norwegian.

– Det er jo ikke mange jobber i Skandinavia. Så har man en jobb, gjelder det å passe på den. Da gjelder det å ikke irritere arbeidsgiveren for ofte, sier en av flygerne.

Problemet gjelder flere enn pilotene som er intervjuet. Det viser en undersøkelse fra Rikshospitalet i København. 80 prosent av flygerne som var med i undersøkelsen, hadde følt seg presset til å komme på jobb. Det var selv om de følte at de ikke burde fly på grunn av at de var trøtte eller syke. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

Trøtte piloter kan føre til en ulykke når som helst. Det mener legene som har gjort undersøkelsen. Når pilotene er trøtte, er det vanskeligere å gjøre de riktige tingene hvis det skjer en krise.

Mange av pilotene i undersøkelsen klager over at de må jobbe mye om natten. Over halvparten svarer at de har vært i en situasjon som kunne endt med en ulykke, på grunn av at de var trøtte. Det er i løpet av de siste fem årene.

En av årsakene til problemet skal være den harde konkurransen mellom flyselskapene. Det gjør at mange piloter jobber lange dager mange dager i strekk.

Pilotenes organisasjon i Danmark har gjort en annen spørre-undersøkelse sammen med Politiken. Der svarer 9 av 10 at de har gjort feil fordi de var trøtte. Halvparten sier at de har sovnet på jobb.

– Jeg har fått lov av partneren min til å sove i en halvtime. Så våknet jeg og oppdaget at han ved siden av også satt og sov. Det forteller en av pilotene som avisa har snakket med.

Flere flyselskaper sier til Politiken at de ikke presser piloter til å jobbe selv om de føler seg for trøtte.