Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Hadde nesten 3.000 samtaler med barn

På seks uker har nesten 3.000 barn og unge ringt eller chattet med Alarmtelefonen. De trenger noen å snakke med.

Barn og unge ringer. De bruker chat. Slik kontakter de Alarmtelefonen for barn og unge. Dit har 2.886 ringt siden 12. mars. Da startet de strenge tiltakene som følge av korona-viruset.

På tre uker hadde folk på Alarmtelefonen 1.242 samtaler på chat.

Margrethe Østerhus leder for Alarmtelefonen. Det er en nødtelefon for barn og unge i Norge. Hun sier til Dagsavisen at det var svært mange som ringte og chattet. Det ble enda mer da de ordnet at chatten var åpen døgnet rundt. Da fikk de mange henvendelser fra barn mellom 12 år og 16 år.

– Den yngste som ba om hjelp var bare åtte år. Vi vet at mange unge foretrekker denne måten å snakke på, istedenfor å snakke i telefonen, sier hun.

Østerhus sier det var viktig å sikre barn hjelp på en tid av døgnet da de vet at ting ofte skjer.

Den første natta kom det 50 henvendelser på chatten.

Fra 12. mars til 26. april var det 1.633 samtaler på telefon.

– Mange ungdommer forteller om et stort savn etter kontaktlæreren sin. De savner sosiallærer, behandler eller fritidskontakten. Det er folk de har tillit til, men som ikke er der for dem nå, sier Østerhus.

Hun forklarer også at mange barn kjenner på stor ensomhet. De føler seg ikke sett og hørt verken av foreldrene eller andre, sier hun.