Ikke gå i svindel-fella

Black Friday er rett rundt hjørnet, og svindlerne gjør alt de kan for å lure deg.

Bildet viser en hånd som holder opp bankkort foran en pc-skjerm. Foto: Emilie Holtet / NTB
SVINDEL: Forsøk på svindel øker rundt jul og black friday.
Publisert

Har du trykket på en lenke du ikke burde trykke på?

Eller opplevd at noen utgir seg for å være noen andre?

Da har du kanskje opplevd å bli svindlet. 

Finans Norge og Telia advarer om en økning forsøk på svindel. Det gjelder spesielt rundt Black Friday og mot jul.

Høytiden for shopping

Øivind Kristiansen er ekspert på svindel i Telia. Han forklarer til nyhetsbyrået NTB at mange er stresset når de handler på nett før jul.

Det utnytter svindlerne så godt de kan.

– Hvis et tilbud fremstår for godt til å være sant, er det som regel nettopp det, sier han.

Tre vanlige metoder

– Svindlerne utvikler metodene sine for å tappe folks bankkontoer. 

Det sier Gry Nergård i en pressemelding. Hun er leder for Fagutvalg Antisvindel Bank.

Hun sier at bankene advarer spesielt mot tre former for svindel:

    Svindel gjennom handle på nett

    Svindlerne kan lage falske nettbutikker. Se etter om nettadressen er mistenkelig, dårlig design og språk, manglende kontaktinformasjon og ukjente metoder for å betale. Det kan være tegn på svindel.

      Svindel gjennom investeringer

    Kommer ofte opp på sosiale medier, gjerne med en kjent person som reklamerer for det. Tilbudet virker veldig bra, og du får eksempler på veldig høy profitt, med lav risiko.

    Svindel over telefon

    Svindlerene kan utgi seg for å være banken din, og spør for eksempel om BankID-informasjon. Finans Norge sitt tips er å legge på.

Svindel på SMS

Mange utsettes for svindelforsøk på SMS. Ofte gir avsenderen seg ut for å være Posten eller andre pakke-leverandører.

– Ofrene lokkes til å logge inn via lenke eller ringe «kundeservice». Her gir de fra seg BankID-koder og kortinformasjon, som svindlerne bruker for å ta penger fra ofrene, skriver Finans Norge.

Kristiansen i Telia advarer spesielt mot meldinger som «Pakken din er på vei» med en lenke, «Leveransen mangler betaling» og «Ring oss for avklaring».

Tips fra Telia for å unngå svindel

  • Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der.
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg.
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer eller ukjente avsendere.
  • Vær kritisk – husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger.
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet.
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim.
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig.
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste.