Ikke gå i svindel-fella
Black Friday er rett rundt hjørnet, og svindlerne gjør alt de kan for å lure deg.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
Har du trykket på en lenke du ikke burde trykke på?
Eller opplevd at noen utgir seg for å være noen andre?
Da har du kanskje opplevd å bli svindlet.
Finans Norge og Telia advarer om en økning forsøk på svindel. Det gjelder spesielt rundt Black Friday og mot jul.
Høytiden for shopping
Øivind Kristiansen er ekspert på svindel i Telia. Han forklarer til nyhetsbyrået NTB at mange er stresset når de handler på nett før jul.
Det utnytter svindlerne så godt de kan.
– Hvis et tilbud fremstår for godt til å være sant, er det som regel nettopp det, sier han.
Tre vanlige metoder
– Svindlerne utvikler metodene sine for å tappe folks bankkontoer.
Det sier Gry Nergård i en pressemelding. Hun er leder for Fagutvalg Antisvindel Bank.
Hun sier at bankene advarer spesielt mot tre former for svindel:
Svindel gjennom handle på nett
Svindlerne kan lage falske nettbutikker. Se etter om nettadressen er mistenkelig, dårlig design og språk, manglende kontaktinformasjon og ukjente metoder for å betale. Det kan være tegn på svindel.
Svindel gjennom investeringer
Kommer ofte opp på sosiale medier, gjerne med en kjent person som reklamerer for det. Tilbudet virker veldig bra, og du får eksempler på veldig høy profitt, med lav risiko.
Svindel over telefon
Svindlerene kan utgi seg for å være banken din, og spør for eksempel om BankID-informasjon. Finans Norge sitt tips er å legge på.
Svindel på SMS
Mange utsettes for svindelforsøk på SMS. Ofte gir avsenderen seg ut for å være Posten eller andre pakke-leverandører.
– Ofrene lokkes til å logge inn via lenke eller ringe «kundeservice». Her gir de fra seg BankID-koder og kortinformasjon, som svindlerne bruker for å ta penger fra ofrene, skriver Finans Norge.
Kristiansen i Telia advarer spesielt mot meldinger som «Pakken din er på vei» med en lenke, «Leveransen mangler betaling» og «Ring oss for avklaring».