Hør teksten
Dine innstillinger

Bakgrunnsfarge

Tekst-type

Tekst-størrelse

Forklar ord med symboler

Vise bilder

Som abonnent på Klar Tale får du:

Läs mer
Artikkel Side

Julekos gir krise

Mange har handlet og kost seg i jula. Nå ringer de til krise-telefonene.

Flere sliter med å betale for seg etter jula. Arbeids- og velferdsetaten NAV gir råd over telefonen. De som sliter kan ringer nummeret 800Gjeld. NAV har mye å gjøre etter nyttår, når folk får regninger i postkassa.
– Vi ser at mange har handlet for mer enn de har. De får problemer. Vi prøver å hjelpe før det går helt galt, sier Janne M. Sukka til nyhetsbyrået NTB. Hun er seksjonssjef i Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Noen har en gjeld på 1.000 kroner, mens flere skylder flere millioner kroner. Folk har brukt mer penger enn de tjener. De kan ha handlet kjøleskap, møbler og klær med kredittkort. Noen skaffer seg nye kredittkort. Slik skal de betale gjelda de har på det første kredittkortet. Når de ikke klarer å betale etterpå, går gjelda til inkasso. De høye rentene gjør at folk får store problemer.

Særlig unge kan ha mye gjeld på kredittkortene.
– Vi ser at mange som ringer til oss sliter med forbruks-gjeld. Det er fort gjort å miste kontrollen. Det er lett å la seg friste og handle uten å tenke seg om. Selv om man egentlig ikke har råd til det. Vi merker at det skjer spesielt med ungdommer, sier Sukka.

Så mange som 100.000 mennesker vil slite med gjelda de har fått i julehandelen. Det mener Bengt Scheldt i Gjeldsoffer-Alliansen

I desember ble det solgt varer for 4,7 milliarder kroner i norske butikker.