Norge

Kampanjer for refleks virker ikke

Tre av ti voksne bruker refleks i mørket. Kampanjer for refleks virker ikke.

Organisasjonene Trygg Trafikk lager blant annet kampanjer for at du og jeg skal bruke refleks i mørket. Men ifølge organisasjonen, virker dem ikke. Bare tre av ti voksne nordmenn bruker refleks i mørket, skriver nyhetsbyrået NTB

– Det er skuffende. Det bekymrer oss at vi for andre året på rad ikke ser noen økning i bruken, sier Jan Johansen.

Han er direktør i Trygg Trafikk.

I en undersøkelse som organisasjonen har gjort sammen med banken Sparebank1 Forsikring svarer under 30 prosent at de bruker refleks når det er mørkt. 14.000 ble spurt i undersøkelsen.

Årets resultat er like dårlig som i 2011 og 2012.

LES OGSÅ HER: – Følger ikke sykkelreglene

I mange år har Trygg Trafikk sagt at det er viktig å bruke refleks. Det kan føre til færre ulykker i trafikken. Nå vil Trygg Trafikk at det skal være påbudt å brue refleks.

Ifølge en undersøkelse sier 81 prosent at de ønsker et påbud om å bruke refleks i mørket. Det er bedriften Ipsos MMI som har gjort undersøkelsen.

Bare 5 prosent av alle fotgjengere som blir påkjørt og skadd bruker refleks, viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

– Folk tror at de som kjører bil ser dem. Men det stemmer ikke. Selv hvis de går i bygater der det er lys, er det vanskelig for de som kjører å se dem, sier Fred Nilsen.

Han jobber i Sparebank1 Forsikring.

Mer fra Norge

Siste utgave

På forsiden nå