Norge
Klager mest på bil
Nordmenn klager mest på bil, håndverkere og byggevarer. Det viser tall fra Forbrukerrådet.

Nordmenn klager aller mest på bil. Det viser nye tall fra Forbrukerrådet. De har laget en liste som viser hva nordmenn klager mest på. Bil er øverst på lista.
– Bilen er en stor investering, og vi er avhengige av den for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også mye som kan gå galt med en bil. Og det koster å reparere, sier Ingeborg Flønes til nyhetsbyrået NTB. Hun er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Dersom en kjøper er misfornøyd og ikke klarer å løse saken med selger, kan Forbrukerrådet megle. I fjor meglet de i 5.593 konflikter. 1.525 av sakene handlet om bil.
Men mange klager også på håndverkere. Det er nummer to på lista.
– I dag kan det være ganske tilfeldig hvilken håndverker du ender opp med. Pass på at du gjør skikkelige undersøkelser. Sjekk hva andre som har brukt håndverkeren sier. Bruk Forbrukerrådets kontrakt, sier Flønes.
Byggvarer er på tredjeplass på lista. Her handler klagene ofte om inventar til kjøkken og bad, varmepumper og parkett.