Krever endringer etter flere ulykker

Byrådet i Oslo vil skjerpe kravene til elsparkesykler. Det skal hindre ulovlig bruk og farlig kjøring. 

KREVER TILTAK: Det har blitt dobbelt så mange elsparkesykler i Oslo. Siden har det skjedd flere ulykker. Nå krever byrådet tiltak.
Publisert

Mange i Oslo føler seg utrygge på grunn av elsparkesykler. 

– Sånn kan vi ikke ha det, sier Marit Vea til avisa VG

Hun er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Torsdag møtte hun selskapene Voi, Ryde og Bolt. Alle selskapene driver med utleie av elsparkesykler. 

Krever tiltak

Vea nevner flere problemer. Blant annet kjøring på fortau, ruspåvirket kjøring og sparkesykler med to personer på. Hun krever at selskapene gjør tiltak for å løse problemene. 

– Vi er nødt til å komme med konkrete tiltak som reduserer antall ulykker. Det sier Øystein Rikheim Sundelin til VG. Han er kommunikasjonssjef i Voi. 

Kan velge å fjerne sparkesyklene

Byrådet bestemte i fjor at Oslo skulle få dobbelt så mange elsparkesykler. Antallet ble økt fra 8 000 til 16 000. Siden har det skjedd flere ulykker. 

Vea sier at byer selv kan velge å ha elsparkesykler. Dersom selskapene ikke løser problemene, kan Oslo bestemme at det skal være færre sparkesykler i byen. I verste fall kan de velge å fjerne sparkesykler helt. 

Men antallet sparkesykler er ikke det viktigste problemet, mener Vea. Det sier hun til Aftenposten

– Det er fortsatt mulig å kjøre i ruspåvirket tilstand, to på én sparkesykkel og på fortau. Det er viktig å begynne der, sier Vea.