Kronprinsen tok t-banen
Feiringen av kollektivtransportens 150 år gikk på skinner.
Meld deg på nyhetsbrev fra Klar Tale.
I 1973 ble det delt et bilde av Kong Olav som tok trikken under oljekrisen. Det har i ettertid blitt et ikonisk bilde, og kongen ble kjent for å være en del av folket.
I dag var det barnebarnet sin tur til å bruke kollektivtilbudet i byen. Kronprins Haakon tok t-banen fra Ryen til Majorstuen i Oslo for å feire at kollektivtrafikken er 150 år.
Elektrikken
– Kollektivtrafikken har formet hvordan folk lever og beveger seg siden Oslos første hestesporvogn i 1875.
Det skriver Ruter i en pressemelding.
Den aller første sporvognen var drevet av hest, og gikk ut fra stallen i Homansbyen i Kristiania.
Den hestedrevne vognen utviklet seg til en elektrisk vogn kalt «Elektrikken». I 1900 var hestene helt utkonkurrert av elektrisitet. Ordet «trikken» ble beholdt.
Fra øst til vest
T-banen åpnet i 1898. Først gikk banen kun mellom Majorstuen og Slemdal, men i 1912 ble det gjort et forsøk på utvidelse. Arbeidet stoppet opp da bakken på Valkyre plass raste ut. Etterhvert ble det tunell til Nasjonalteateret.
I 1966 åpnet Lambertseterbanen. Den la grunnlaget for en mer samlet hovedstad ved at den gjorde det mulig å reise mellom øst og vest.
– Kollektivtrafikken har samlet folk fra ulike samfunnslag og deler av byen, og brutt ned barrierer for hvor det er mulig å komme seg fram, arbeide og bo, skriver Ruter.