Norge
Mener han reklamerer ulovlig for sjokoladebolle
Reklamen for sjokoladebollen til influenser Oskar Westerlin, er ulovlig. Det mener Forbrukertilsynet. De ber om at reklamen stoppes.

I februar lanserte Oskar Westerlin og Bakehuset bollen «Oskars trippel sjoko». Westerlin er influenser og tiktoker. Bollen ble raskt svært populær. Spesielt blant barn og unge. De fikk høre om bollen blant annet på det sosiale mediet Tiktok.
Bollen har blitt reklamert for i Westerlins sosiale medier. Forbrukertilsynet mener det har blitt ulovlig reklamert til barn. Årsaken er at reklamen direkte oppfordrer til å kjøpe.
– Dette er forbudt, skriver Forbrukertilsynet.
De skriver at barn mangler erfaring og kritisk sans. Det er vanskelig for dem å forstå hva reklame er. For barn er det vanskelig å kjenne igjen reklame og skille den fra annen kommunikasjon.
Trond Rønningen er direktør i Forbrukertilsynet. Han sier det må tas hensyn når reklame er rettet mot barn. Eller kan sees og høres av barn.
Forbrukertilsynet har sendt et brev. De ber om at den ulovlige reklamen stanses så raskt som mulig. Og at reklamen for bollen ikke skal være ulovlig i framtiden.
Vilde Darvik er Westerlins manager. Hun sier til Nettavisen at de har gjort endringer i hvordan de reklamerer.
– Vi tar dette på alvor, sier Darvik.
Reklameringen vil nå skje i kanaler der de vet mer om alderen til brukerne, forteller hun.
Forbrukertilsynet har sett en økning av ulovlig reklame rettet mot barn og unge. Reklameringen skjer gjennom sosiale medier. Det skriver tilsynet i en pressemelding.
– Reklamen øker i sosiale medier, blant annet på Tiktok. Som i hovedsak brukes av barn og unge, sier Rønningen.
Han sier næringsdrivende må være forsiktige med reklame mot barn og unge.