Norge

– Nav er for lite opptatt av å få folk i arbeid

Velferds-tjenesten Nav får kritikk igjen. De er for opptatt av å gi folk penger. De er for lite opptatt av å hjelpe folk til å finne jobb. Det sier et utvalg av eksperter.

ENIG: Arbeidsminister Robert Eriksson kjenner seg igjen i rapporten om Nav. Torsdag ga eksperter i en rapport sin mening om velferds-tilbudet i Norge.
Publisert Sist oppdatert

Eksperter i et utvalg har sett på hvordan tjenesten Nav fungerer. De er ikke fornøyde. De mener Nav ikke er flinke nok til å hjelpe folk å finne jobb. De er mer opptatt av å gi penger til folk.

Staten sin etat Nav skal blant annet hjelpe folk som ikke lenger har jobb, eller ikke finner jobb. De skal også hjelpe folk som blir syke. De sørger for at folk har penger til å leve av.

Men bare tre prosent av sju millioner møter hos Nav handler om kontakt med arbeidsgiverne. Det sier leder i utvalget, Sigrun Vågeng. Hun ga en rapport til arbeidsminister Robert Eriksson torsdag.

Ekspertutvalget vil ha færre Nav-kontorer. De vil gi kontorene mer frihet til å hjelpe hver enkelt person.

Kontorene må ha tettere kontakt med dem som har jobb å tilby folk, mener utvalget.

– Skal du få noen i arbeid, må du se det fra arbeidsgivernes side, mener Vågeng. Hun er til vanlig direktør for Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Eriksson sier at utvalget har kommet med en god beskrivelse av Nav.

– Jeg kjenner meg igjen i den. Vi må bli flinkere i framtiden til å hjelpe flere til å finne jobb, sier han til nyhetsbyrået NTB.

Ministeren sier Nav trenger mer kunnskap om jobbmarkedet. De må tenke nytt. De må finne ut hvordan de bedre kan hjelpe folk i jobb.

Han lover å lese rapporten nøye. Han kan likevel ikke si når det kommer en endring for dem som bruker Nav.

Nav fikk i fjor kritikk for at de var for vanskelige å forstå. Folk om brukte Nav hadde problem med skjema og informasjon.

– Det gjør folk usikre. Det gjør at flere har behov for å ta kontakt, sier Vågeng.