Norge

Nav får milliongebyr

Nav er klar over feilene sine. De har brutt reglene for personvern. Nå skal de rydde opp.

Bilde av Nav-logo. De får millionbot. De har ikke fulgt reglene for personvern.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
BOT TIL NAV: Nav får millionbot. De har ikke fulgt reglene for personvern.Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Publisert Sist oppdatert

Tirsdag morgen sa Datatilsynet at de gir Nav 20 millioner kroner i gebyr. Nav har ikke behandlet opplysninger om personer på riktig måte.

– Datatilsynet ser svært alvorlig på denne saken, skriver de i en pressemelding.

Datatilsynet sier at Nav behandler veldig mye person-opplysninger. Dette inkluderer svært sensitive opplysninger om folk.

– Undersøkelsene våre viser grov svikt i håndteringen av slike opplysninger over lengre tid. Det sier Datatilsynets direktør Line Coll.

I Datatilsynets rapport viser de til 12 lovbrudd hos Nav.

Hans Christian Holte er direktør i Nav. Han sier at Nav har en jobb å gjøre. De kjenner igjen problemene med personvern hos Nav, skriver nyhetsbyrået NTB.

– Vi tar dette virkelig på alvor og skal jobbe med det framover, sier Holte.

Tonje Brenna sier at folk skal være sikre på at opplysningene deres behandles riktig. Hun er arbeids- og inkluderingsminister.

Også Karianne Tung er glad for at Nav skal rydde opp. Hun er digitaliseringsminister.

Partiet Rødt mener det som har skjedd, er en skandale.

Hva er personvern?

  • Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne person-opplysninger.
  • Det er statens oppgave å passe på personvernet til folk.
  • Hvis personvernet er dårlig, kan det sette demokratiet i fare.
  • Kilde: Datatilsynet