Norge

Nettbutikker bryter loven

Ni av ti nettbutikker bryter loven. Det sier Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har undersøkt 150 norske nettbutikker. 85 prosent av disse følger ikke loven. Det skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Dette er skuffende, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

Rådet har sjekket ulike lover og regler for handel. Butikkene er verst på å holde en ny lov. Den gjelder rett til å angre på kjøpet. Den nye loven om angrerett kom i sommer. Den er blitt strengere. Nettbutikkene skal være flinkere til å gi kunder informasjon om angrerett. Men mange følger altså ikke den nye loven.

– Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg endringene. Bransjen har selv et ansvar for å informere kundene på en god måte, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Bjørntvedt i Forbrukerrådet håper nettbutikkene skjerper seg til neste gang. Han sier testen trolig blir gjennomført igjen.

Klikk her for å se hele lista over butikker som ble testet. Barnevognhuset Rudo gjorde det dårligst i testen. De fikk 12 merknader. 13 butikker fikk 0 merknader. Blant dem er kjente butikker som Hennes & Mauritz, Nelly og Komplett.

Siste utgave

På forsiden nå